Wielu klientów przyznaje, że konieczność rejestracji w sklepie internetowym zniechęca ich do zakupów lub dalszego korzystania z oferowanych przez firmę usług. Założenie konta często wiąże się z podawaniem wielu danych i potwierdzaniem całego procesu przez adres e-mail lub telefon. Konsumenci nie lubią poświęcać czasu na wypełnianie formularzy, a czasami nawet boją się udostępniać informacje osobowe. Jednak z perspektywy sprzedawcy rejestracja stanowi ważny element działań marketingowych. Dowiedz się, jak pogodzić możliwość kupowania bez rejestracji z pozyskaniem lojalnych klientów w sklepie internetowym.
Założenie konta – czy to konieczne?
Z roku na rok rośnie procent Polaków dokonujących transakcji handlowych przez Internet. Wiele osób deklaruje, że rejestracja w sklepie online nie jest jednak pożądanym doświadczeniem. Założenie konta często wiąże się z czasochłonnym uzupełnianiem formularzy, potwierdzaniem rejestracji, ponownym logowaniem i wieloma innymi etapami. Nie wszyscy chcą poświęcać swój czas na tworzenie kont w sklepie internetowym. Wielu konsumentów całkowicie rezygnuje z dokonywania transakcji, kiedy zauważa, że sprzedawca wymaga rejestracji w serwisie. Dotyczy to zwłaszcza klientów jednorazowych lub spontanicznych, którzy nie widzą osobistych korzyści w rejestracji na stronie sklepu. Zmuszając klienta do zakładania konta, narażamy swój sklep internetowy na utracenie interesanta. Logicznym rozwiązaniem pozwalającym na zatrzymanie potencjalnego kupca i zminimalizowanie efektu porzuconego koszyka jest więc umożliwienie kupowania produktów bez konieczności założenia konta.
Korzyści wynikające z rejestracji konta
Opcjonalność tworzenia konta jest ukłonem w stronę klientów, którzy chcą dokonać szybkich i, być może, jednorazowych zakupów. Jednak nie sprzyja to zdobywaniu stałych, lojalnych odbiorców oferty naszego sklepu. Warto pamiętać, że rejestracja może być korzystna zarówno dla sprzedawcy, jak i dla klienta. Rejestracja użytkownika daje właścicielowi witryny szansę na spersonalizowaną komunikację. Zarejestrowany konsument otrzymuje m.in. newsletter oraz e-maile przypominające o porzuconej zawartości koszyka. Dzięki założeniu konta sklep może również dystrybuować dopasowane do klienta treści promocyjne czy informacje o wyprzedażach.
Dobrze jest poinformować konsumenta o możliwościach, jakie daje rejestracja w sklepie internetowym. Nie każdy klient pamięta o tym, że opcja założenia konta pozwala na większą kontrolę procesów zakupowych. Dzięki stworzeniu klienckiego profilu można sprawdzać status zlecenia na każdym etapie realizacji zamówienia. Taka możliwość nie zawsze dostępna jest w komunikacji mailowej, która potwierdza dokonanie zakupu. Dodatkowym atutem posiadania konta w sklepie internetowym jest znaczne ułatwienie kolejnych transakcji. Dzięki zapisaniu danych kontaktowych nie trzeba wypełniać formularza dostawy przy okazji późniejszych zakupów. Warto wprowadzić również finansowe korzyści, jakie daje rejestracja klienckiego profilu. Mogą do nich należeć zniżki, darmowe dostawy czy też większa dostępność do limitowanych produktów. Przy opcji „rejestracja” warto wypunktować zalety wynikające z założenia konta. Widoczne korzyści potrafią zachęcić klientów do założenia konta, nawet jeśli pierwotnie nie planowali tej czynności.
Gdzie i kiedy zachęcić do założenia konta?
Proces założenia konta w sklepie internetowym powinien być opcjonalny i dostępny na różnych etapach realizacji zamówienia. W zakładce składania zamówienia warto uwidocznić wszystkie opcje finalizacji transakcji. Na stronie powinna wyświetlać się możliwość założenia konta, zalogowania na istniejący już profil lub też dokonania zakupu jako gość – czyli bez rejestracji. Jeśli klient zdecyduje się na ostatni typ transakcji, nie warto zniechęcać się w promowaniu założenia konta. Propozycję zarejestrowania można bowiem przemycić jeszcze na późniejszym etapie korzystania ze sklepu. W czasie zakupu klienci muszą wypełnić formularz wysyłkowy, w którym podają dane potrzebne do dostawy. Aby towar trafił w ręce zamawiającego, sklep potrzebuje informacji takich jak imię, nazwisko, adres doręczenia paczki oraz kontakt mailowy lub telefoniczny. Te same informacje składają się na konto w sklepie. Na podstronie formularza wysyłkowego warto więc dodać checkbox pozwalający na zapisanie danych wysyłkowych w formie profilu. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że klient, który raz podał informacje, zapisze je w celu ułatwienia sobie późniejszego korzystania ze sklepu.
O rejestrację w sklepie internetowym można również zabiegać już po złożeniu zamówienia. Eliminuje to możliwość zirytowania kupującego zbyt nachalną promocją zakładania kont. Pytania o chęć zarejestrowania po dokonanych zakupach zapobiegają również rozproszeniu uwagi konsumenta. Dbają przy tym o utrzymanie jego uwagi na sfinalizowaniu zamówienia. Zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy najważniejszy jest przecież sam zakup. Nie powinno się zatem oddalać jego zwieńczenia poprzez krok zatwierdzający konto na e-mailu.
Konto z danymi a bezpieczeństwo w sieci
Zakupy w sklepie internetowym są powszechną i dobrze znaną praktyką. Niestety nie można tego samego powiedzieć o znajomości i stosowaniu się do zasad bezpieczeństwa w sieci. Zakupy i rejestracja w sklepie internetowym wymagają podawania wielu informacji. Budzi to zrozumiałe obawy wśród wielu nabywców. Obawiają się oni, że zostaną oszukani lub też okradzeni. Będąc sprzedawcą, należy zadbać o poinformowanie konsumentów o tym, do czego wykorzystane są ich dane. Jako klient składający zamówienie, musisz natomiast pamiętać o nieudostępnianiu wrażliwych informacji. Na co należy uważać i jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie?
Uzupełniając formularz tworzący konto do sklepu, możesz zostać poproszony o podanie kilku informacji. Rejestracja wymaga między innymi udostępnienia imienia, nazwiska czy kontaktu w formie e-maila lub numeru telefonicznego. Dane tworzące konto nie są wykorzystywane w żaden niestosowny sposób. Osoby pracujące w sklepie internetowym muszą respektować przepisy RODO, które zabraniają rozpowszechniania danych osobowych oraz nakazują ich bezpieczne przechowywanie.
Warto jednak pamiętać, że niektóre serwisy internetowe mogą być stworzone przez oszustów czy hakerów. Takie witryny często z wyglądu przypominają profesjonalne sklepy. Jednak ich celem wcale nie jest zadowolenie nabywcy, a wyłudzenie jego danych (lub nawet pieniędzy). Korzystając z usług mało znanego sklepu internetowego, upewnij się, że posiada on certyfikat bezpieczeństwa. Jeśli strona funkcjonuje na odpowiednich zasadach, w pasku adresu przeglądarki internetowej powinna wyświetlić się zamknięta kłódka oraz przedrostek „https://”.
Bezpieczeństwo w sieci zapewni Ci też uważne czytanie komunikatów i krytyczne podejście do wymagań witryny. Pamiętaj, że żaden sklep nie prosi swoich klientów o podawanie informacji takich jak numer PIN czy hasło do banku. Nigdy nie podawaj tych wrażliwych informacji w mailach lub na stronach internetowych. Rejestracja w serwisie wcale nie wymaga takich danych. Wiedząc jak robić zakupy i poruszać się w sieci, ustrzeżesz się przed także kradzieżą środków finansowych.