Rynek e-commerce rozwija się z roku na rok, dzięki czemu coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy w sklepach internetowych. Jednak, co za tym idzie, coraz więcej produktów jest zwracanych, a sama konieczność zwrócenia zamówienia jest czymś, co zniechęca niektórych do kupowania w sieci. Usługa Szybkie Zwroty zdecydowanie wyszła klientom naprzeciw, usprawniając skomplikowany proces zwrotu. Ten artykuł przeznaczony jest zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Konsumenci dowiedzą się, jak usprawnić proces zwracania przesyłki. Sprzedawca z kolei sprawdzi, jakie korzyści dla jego sklepu wynikają z dbania o politykę zwrotów.
Zwrot towaru w sklepie internetowym
W świetle praw konsumenta, regulowanych przez UOKIK, każdy klient e-sklepu ma prawo zwrócić niechciany towar w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia zamówienia bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Z kolei właściciel sklepu ma kolejne 14 dni kalendarzowych na rozpatrzenie danego zwrotu i oddanie środków płatności. Problemem niekiedy nie jest sama możliwość zwrotu przesyłki, ale wysokie koszty lub wydłużony czas na przyjęcie towaru i zwrot pieniędzy. Z badania „Odpowiedzialny E-commerce” przeprowadzonego w 2021 roku przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że już ponad połowa klientów przed dokonaniem zakupu sprawdza politykę zwrotów oraz zasady reklamacji. Statystycznie częściej zwracają na to uwagę mężczyźni i osoby z większych miast (ponad 200 tys. mieszkańców). Jakie problemy ze zwrotem wyróżniają? Głównym problemem jest fakt, że w większości sklepów internetowych to właśnie klient musi pokryć koszty zwrotu. Zniechęca to zdecydowaną część konsumentów, zwłaszcza jeśli koszty te są zbyt wysokie. Innym czynnikiem jest również wydłużony czas akceptacji takiego zwrotu. Dochodzi także sprawa ekologicznego pakowania przesyłek. Klienci są zdania, że odpowiedni sposób zapakowania, czyli taki, który można wielokrotnie wykorzystać, nie tylko dba o środowisko, ale i pozwala zaoszczędzić czas, ponieważ decydując się na zwrot, nie trzeba się martwić, jak zapakować paczkę.
Czym są Szybkie Zwroty?
Szybkie Zwroty to rozwiązanie wprowadzone przez firmę InPost. Ma na celu ułatwić klientowi sklepów internetowych cały proces zwrotu niechcianego produktu – jest więc odpowiedzią na wszelkie problemy i obawy klienta, dotyczące samej możliwości zwracania produktu. Usprawnia przede wszystkim proces komunikacji z właścicielem sklepu internetowego, ponieważ wymaga jedynie wypełnienie formularza na stronie i dostarczenia przesyłki do wybranego przez siebie Paczkomatu. Resztą zajmuje się system. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, że nie ogranicza klienta w miejscu ani czasie. Paczkomaty ulokowane są już w wielu miejscach w Polsce i dostępne 24/7. Odchodzi więc kłopot stania w kolejkach na poczcie i dostosowywania własnego grafiku do godzin otwarcia placówki, a także konieczność wypełniania wszystkich druczków.
Formularz zwrotu towaru
Decydując się na reklamację lub zwrot konsumencki, nie musisz się stresować, że cały proces będzie skomplikowany. Intuicyjny system Szybkich Zwrotów z formularzem uprawnia stresujący proces i pozwala na zwrot paczki w dowolnym paczkomacie. Wystarczy wejść na stronę internetową szybkiezwroty.pl i w zakładce „Zwróć towar” wybrać konkretny sklep z długiej listy. Następnie wypełnij wszystkie niezbędna dane, takie jak numer zamówienia, swoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail. Na samym końcu napisz pokrótce, dlaczego zdecydowałeś/aś się na zwrot i kliknij przycisk: wyślij. Nie musisz się martwić, że o czymś zapomnisz – wszystko podane jest w formularzu. Po niedługim czasie przyjdzie do Ciebie kod zwrotu (SMS-em lub na elektroniczną skrzynkę pocztową). Zapakuj paczkę, naklej lub napisz na niej dostarczony kod. Na sam koniec nadaj przesyłkę w paczkomacie w wybranym przez Ciebie punkcie odbioru/nadania.
Co, jeśli na liście nie ma sklepu, w którym złożyłeś/aś zamówienie? W takim przypadku każdy konsument może skorzystać z usługi Szybkie Nadania. Należy wybrać sposób dostawy (z Paczkomatu do Paczkomatu bądź z Paczkomatu do domu/firmy), następnie określić rozmiar przesyłki. Pamiętaj, aby dokładnie zmierzyć paczkę, inaczej nie zmieści się w skrytce. Wypisz dane odbiorcy oraz dane nadawcy i gotowe. Tutaj również wszystko będzie dokładnie opisane w formularzu.
Dlaczego warto dbać o politykę zwrotów?
Badania rynku e-commerce oraz preferencji konsumenckich wskazują, że klienci sklepów internetowych cenią sobie szczególnie wygodę i bezpieczeństwo dokonywanych zakupów. Coraz więcej z nich oczekuje, że będą mogli w sprawny i darmowy sposób zwrócić paczkę. Oczekiwania nie są jeszcze w stanie sprostać rzeczywistości. Decydując się na darmowe zwroty w sklepie internetowym, trzeba się bowiem liczyć z konkretnym wydatkiem. Być może właśnie dlatego, wszelkie sklepy z darmowym zwrotem to tak zwani duzi gracze na rynku e-commerce, których przychody mogą pozwolić na zaoferowanie swoim klientom takiej usługi. Nie oznacza to, że mniejsze sklepy internetowe są na straconej pozycji. Jeśli polityka zwrotów będzie przejrzysta, a jej koszty niezbyt wysokie, to nie zniechęci to klienta do dokonywania zakupu. Najważniejsze jest, aby sprzedawca był uczciwy i wiarygodny wobec swoich klientów, ponieważ przestrzeganie zawartej przez sklep internetowy polityki zwrotów oraz zasad uznawania reklamacji ściśle wiąże się z budowaniem zaufania między sprzedawcą a klientem.
Jako właściciel sklepu internetowego zastanów się również, z czego wynikają zwroty towarów. Pomoże Ci to zredukować ich liczbę i ograniczyć nieprzyjemne sytuacje oraz proces logistyczny związany ze zwrotem zamówień. Przede wszystkim zadbaj o precyzyjny opis produktu na stronie sklepu, a także dokładne i dobrze doświetlone zdjęcia. Dzięki temu klient będzie mógł zapoznać się ze wszystkimi parametrami towaru, co pozwoli mu na bardziej świadome podjęcie decyzji. Dobrą praktyką jest również prowadzenie bloga przy sklepie internetowym. Pozwoli to dodatkowo zbudować pozycję eksperta wśród Twoich klientów i zachęci ich do zakupów w konkretnym e-sklepie.
Szybkie Zwroty z pewnością zrewolucjonizowały rynek e-commerce, ułatwiając proces zwrotu towarów. Dzięki nim można ekspresowo zwrócić paczkę, wypełniając jedynie formularz na stronie InPostu, co sprawia, że wiele sklepów internetowych korzysta z tej usługi. Przy wysyłaniu przesyłek warto pamiętać o dokładnym zabezpieczeniu produktów, tak, aby zamówienie przyszło w nienaruszonym stanie. Jest to bowiem jeden z głównych warunków akceptacji zwrotów.