O ile powszechnie znane pytanie – co było pierwsze: kura czy jajko? – prawdopodobnie na zawsze pozostanie niezgłębioną tajemnicą, o tyle jego biznesowy odpowiednik – co było pierwsze: produkt czy sklep internetowy? – powinien narzucać stanowczą odpowiedź. W praktyce jednak bardzo często przedsiębiorcy pragną rozpocząć swoją działalność w e-commerce, wprowadzając do sprzedaży… no właśnie, co? Jeżeli więc jesteś na etapie poszukiwania pomysłów na asortyment w sklepie internetowym, koniecznie sprawdź, co można sprzedawać za jego pośrednictwem! Pamiętaj też, żeby zawsze uwzględnić potrzeby klienta i zadbać o jak najlepszą wysyłkę paczek.
Dlaczego sprzedaż internetowa jest tak atrakcyjna?
W dobie popularyzacji Internetu praktycznie każda sfera naszego życia przeniosła się do wirtualnego świat. Nie inaczej prezentuje się kwestia zakupów – statystycznie już od kilku lat Polacy chętniej wybierają sklepy internetowe, aniżeli ich stacjonarne odpowiedniki. Nic dziwnego, skoro rozwiązanie to umożliwia im zamawianie produktów o dogodnej porze oraz opłacanie i odbieranie ich w preferowany sposób. Wszystko zatem może odbyć się z poziomu domowej kanapy, bez konieczności tracenia czasu na dojazd do centrum handlowego, wizytę w poszczególnych sklepach i stanie w kolejkach do kas. Zaletą sklepów internetowych jest także bieżący dostęp do większej oferty produktowej, co cenią sobie szczególnie osoby, które nie lubią ograniczonego wyboru. Za jednym kliknięciem myszki zyskujemy dostęp do takiej ilości produktów, jak nigdy w sklepie stacjonarnym. Co więcej, często dzięki internetowym rozwiązaniom zyskuje się możliwość na zakupienie towarów w bardzo korzystnej cenie. Nie jest zatem niczym zaskakującym, że wraz z rosnącym zainteresowaniem klientów zakupami w sklepach internetowych, wzrasta też zainteresowanie przedsiębiorców sprzedażą w tychże sklepach. Obecnie branża e-commerce uznawana jest za jeden z najlepiej rozwijających się sektorów rynku, który codziennie odnotowuje przyrost nowych sklepów online. Niektóre z nich działają na zasadzie hybrydowej, mając swoje odpowiedniki w stacjonarnej formie. Inne zaś stawiają wyłącznie na sprzedaż w Internecie. Każdą z tych form łączy jednak jeden element, którym jest… produkt! Obecnie odpowiedź na pytanie, co sprzedawać w sklepie internetowym, nie ogranicza się do kilku propozycji. Możliwości jest bowiem bez liku! Aby rozpoczęcie działalności sklepu internetowego nie było wyłącznie chwilowym działaniem, warto dobrze dopracować prezentowaną ofertę dla klienta. W pierwszej kolejności zazwyczaj wiąże się to z analizą bieżącej konkurencji. Ukazuje ona, jakie produkty są najchętniej kupowane w Internecie przez klientów oraz pozwala określić szanse rozwoju, jakie na start otrzymuje nowo powstałe przedsiębiorstwo. Co zatem należy do produktów najbardziej pożądanych przez klientów w sieci?
Polacy na internetowych zakupach. Jakie produkty najlepiej sprzedają się w Internecie?
Od wielu lat Internet stanowi nieodzowną część życia Polaków. Coraz częściej jednak jego priorytetową funkcją staje się robienie zakupów, przewyższając nawet kontaktowanie się ze znajomymi czy wyszukiwanie niezbędnych informacji. Według badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry w 2020 roku aż 60 proc. użytkowników sieci co najmniej 2-3 razy w tygodniu dokonywało zakupu produktów za pośrednictwem Internetu. Wśród najczęściej nabywanego asortymentu znalazły się: kosmetyki, odzież, bielizna czy artykuły z kategorii dom i ogród. Częstym zakupem było także obuwie, sprzęt RTV i AGD, książki i gry czy telefony i sprzęt komputerowy. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się również oferta akcesoriów dla dzieci. Nie da się zatem ukryć, że pomysłów na biznes w branży e-commerce jest niezmiernie dużo! Co zatem najczęściej kryje się pod kategoriami w sklepach internetowych?
Asortyment, którego nie kupisz w sieci. Co do niego należy?
W obecnych czasach o wiele łatwiej jest odpowiedzieć na pytanie, czego NIE MOŻNA sprzedawać przez Internet, aniżeli co można. Odpowiedź na to pytanie jest bowiem niezwykle ograniczona. Związane jest to przede wszystkim z faktem, że wzrastająca tendencja do kupowania w sieci wymogła na sprzedających konieczność wdrażania innowacyjnych rozwiązań, pozwalających sprostać wymaganiom stawianym przez klientów. Aspekty te są związane zarówno z kwestią logistyczną sklepów internetowych – jak choćby wprowadzanie coraz to nowszych udogodnień, związanych z metodami płatności czy sposobami dostawy – jak i samego przechowywania czy dostarczania produktów. Doskonałym przykładem na to, że e-handel rozwija się dynamicznie, jest fakt, iż jeszcze nie tak dawno temu nie było nawet mowy o sprzedaży produktów żywnościowych w sieci. Obecnie zaś taką możliwość oferują nie tylko markety, które działają hybrydowo, ale i mniejsze sklepy online czy sprzedawcy na Allegro. Zanim więc przejdziemy do tworzenia listy propozycji produktów na sprzedaż online, warto wymienić te, które są z niej wykluczone. Według obecnie obowiązujących norm prawnych nie wolno sprzedawać w Internecie:
- leków i produktów pochodzenia ludzkiego,
- zwierząt (także tych pod ochroną),
- wyrobów alkoholowych (bez braku koncesji), tytoniu, używek,
- broni, amunicji i materiałów wybuchowych,
- baz danych i kont w serwisach internetowych,
- nielegalnych oprogramowań, gier, filmów i muzyki,
- prac naukowych.
Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu sprzedaży produktów w Internecie, warto zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi ograniczeń w tym zakresie. Wszystko to jest dostępne w spisie przedmiotów zabronionych.
Co można sprzedawać przez Internet?
Lista rzeczy, które można sprzedawać za pośrednictwem sklepu internetowego jest bardzo duża, a jedyne co nas ogranicza, to wyobraźnia. Już samo przejrzenie kategorii dostępnych na różnorodnych stronach może stanowić skarbnicę pomysłów dla przyszłego przedsiębiorcy! W obecnych czasach przeciętny Polak jest w stanie zrealizować wszystkie swoje zakupowe potrzeby bez wychodzenia z domu. Jakie produkty i kategorie najlepiej nadają się do sklepu internetowego? Czy warto proponować innowacyjne usługi?
Odzież, obuwie, dodatki
W obecnych czasach jednymi z najbardziej pożądanych produktów są te z kategorii odzież, obuwie, dodatki i akcesoria. I choć jeszcze kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia, by kupić coś, czego wcześniej nie przymierzyliśmy lub nie sprawdziliśmy materiału, jednak teraz podejście to uległo diametralnej zmianie. Bez wątpienia największą popularnością z tej dziedziny cieszą się ubrania. Obecnie oferta jest bardzo atrakcyjna zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn czy dzieci – od dziecięcych śpioszków, poprzez męskie koszule aż po wieczorowe suknie balowe. Coraz częściej to właśnie w sieci można nabyć ubrania po okazyjnej cenie, dodatkowo zyskując szansę przejrzenia większej ilości produktów, aniżeli w trakcie zakupów stacjonarnych. Dowodem na to, iż sprzedaż produktów odzieżowych przechwyciła branżę e-commerce, jest choćby fakt, że nawet stacjonarne sklepy rozpoczęły równoczesną sprzedaż w Internecie. Oczywiście w parze z satysfakcjonującymi zakupami idzie również możliwość zwrotu towaru do sklepu, gdy klient zmieni zdanie lub nie będzie zadowolony z zamówionych rzeczy. Jednak kategoria ta skrywa w sobie nie tylko ubrania. Równie chętnie kupowanymi produktami są bowiem buty, torebki, paski, kapelusze, czapki czy szaliki.
Biżuteria i akcesoria
Odrębną kategorię w przypadku sklepu internetowego stanowi biżuteria i akcesoria. Wiele osób uznaje, że rzeczy te o wiele bardziej opłaca się kupować online. Przemawia za tym przede wszystkim korzystna cena oraz szeroki wybór asortymentu. Obecnie e-handel w tej dziedzinie jest tak dobrze rozwinięty, iż za pośrednictwem Internetu można zamówić… obrączki ślubne! Oprócz tego doskonale sprawdza się także sprzedaż klasycznej biżuterii, dedykowanych produktów czy przedmiotów wykonywanych ręcznie. Takie rozwiązanie jest szczególnie dobre dla osób, które postanawiają ograniczyć swoją działalność do sfery internetowej – jubilerów działających wyłącznie online przybywa bowiem z roku na rok!
Produkty do pielęgnacji i urody
Produkty do pielęgnacji, czyli wszelkiego rodzaju kosmetyki oraz akcesoria do urody cieszą się niezwykłą popularnością szczególnie wśród kobiecej części internautów. Obecnie sfera beauty przeżywa zatrzęsienie nowych produktów, a co za tym idzie, coraz chętniej to właśnie na ich ofercie skupia się sprzedaż internetowa. Zainteresowanie kosmetykami czy akcesoriami pielęgnacyjnymi z pewnością jest dyktowane faktem, iż są to rzeczy niezbędne do codziennego funkcjonowania. W tym aspekcie warto też stawiać na nowe bio kosmetyki, jakie cieszą się w ostatnich latach dużą popularnością. Co więcej, jeżeli chodzi o nowe produkty, jest to jedna z najchętniej testowanych kategorii. Drogeria lub sklep z produktami do pielęgnacji jest więc doskonałą odpowiedzią na pytanie, co warto sprzedawać w Internecie. Osoby zainteresowane rzeczami z tej kategorii mogą oferować zarówno różnorodne produkty, jak i skupić się wyłącznie na jednym rodzaju (np. perfumy). Wśród najchętniej kupowanych kosmetyków znajdują się: produkty do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów, paznokci czy produkty do makijażu.
Sprzęty RTV i AGD
Sklep internetowy może oferować także wszelkiego rodzaju sprzęty RTV i AGD. Kategoria ta cieszy się dużą popularnością nie tylko przez wzgląd na postępujący rozwój technologiczny i związane z nim nowinki techniczne, ale również fakt, iż obecnie produkowane sprzęty charakteryzują się o wiele mniejszą żywotnością, aniżeli ich poprzednicy. W związku z tym wzrasta zapotrzebowanie na tego typu produkty, dzięki czemu biznes bazujący na ich sprzedaży chlubi się nieposzlakowaną opinią. Kategoria ta jest bardzo zróżnicowana, zawierając w sobie zarówno duże AGD – czyli lodówki, pralki, kuchenki czy zmywarki – jak i mniejsze urządzenia w postaci tosterów, mikserów, odkurzaczy czy ekspresów do kawy. Ponadto w ofercie sklepu z takim sprzętem znajdują się także różnorodne części elektroniczne, jak kable czy przewody. W przypadku RTV największą popularnością cieszą się oczywiście telewizory.
Telefony i komputery
Wzrost popularności Internetu w sprzedaży przyczynił się do wzrostu sprzedaży sprzętów, które ten Internet obsługują! W tej kategorii nieodzowny prym wiodą telefony i komputery, które w sieci coraz częściej można nabyć po bardzo okazyjnej cenie. Branża ta ulega stałemu rozwojowi, bowiem zmiany na rynku sprzętu elektronicznego zachodzą praktycznie na porządku dziennym. Związane jest to z dostosowywaniem funkcji do bieżących potrzeb konsumentów. Z tego też względu, jeżeli sprzedawca chce zbudować dobrze prosperujący biznes online, urządzenia oferowane w sklepie z telefonami czy komputerami muszą być na bieżąco aktualizowane. Kategoria ta nie ogranicza się jednak wyłącznie do samego sprzętu. Sklep internetowy może bowiem trudnić się sprzedażą: części do komputerów, drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, serwerów czy innych niezbędnych akcesoriów.
Dekoracje, akcesoria do domu i ogrodu
Akcesoria i dekoracje do wnętrz i ogrodów to jedne z najchętniej nabywanych produktów. Tym samym stanowią one kategorię najbardziej opłacalnych przedmiotów w przypadku sprzedaży w Internecie. Bardzo często zakup tego typu akcesoriów wiąże się z uprzednim przeglądaniem inspiracji wnętrzarskich – w końcu każdy z nas lubi mieć katalogowo urządzone wnętrze! W tym aspekcie można także dowolnie wybierać asortyment sklepu, nie ograniczając się do jednej dziedziny. W przypadku elementów wykończeniowych można sprzedawać zarówno armaturę łazienkową, jak i tapety ścienne czy płytki lub panele podłogowe. Skupiając się na urządzaniu wnętrz, można zaoferować klientom sprzedaż oświetlenia, akcesoriów do przechowywania czy produktów organizujących przestrzeń w mieszkaniu. Można także skoncentrować się na sprzedaży bardziej dekoracyjnych elementów, zawierając w ofercie sklepu wszelkiego rodzaju ozdoby ścienne, tekstylia czy zastawy stołowe. Każda z tych propozycji może być zalążkiem niezwykle udanej sprzedaży w Internecie!
Produkty dla dzieci
Produkty z kategorii dla dzieci również należą do przedmiotów coraz chętniej nabywanych przez Internet. Również i w tym wypadku można różnorodnie zorganizować swój sklep internetowy – skupiając się wyłącznie na sprzedaży dziecięcych ubranek, jak również wprowadzając cały asortyment, towarzyszący dziecku w pierwszy latach życia. Obecnie w tej dziedzinie największą popularnością cieszą się: gry i zabawki, smoczki i gryzaki, odzież niemowlęca i dziecięca, wyposażenie do dziecięcego pokoju, wózki i akcesoria. Do kategorii „dziecko” bardzo często zaliczana jest także odzież i bielizna dla mam karmiących lub kobiet w ciąży. Tym samym znacznie poszerza to ofertę, jaką może proponować świeżo upieczonym mamom sklep internetowy.
Supermarket i zdrowa żywność
W kategorii supermarketu znajdują się zazwyczaj produkty, które zwyczajnie jesteśmy w stanie znaleźć w stacjonarnym sklepie. Coraz częściej zamiast tradycyjnego sposobu robienia zakupów, wybieramy jednak sprawdzony sklep internetowy. Za jego pośrednictwem można nabyć niezbędne przedmioty codziennego użytku – w tym: chemię (np. środki czyszczące), produkty do porządkowania domu, kosze i worki na śmieci, a nawet suszarki na pranie! Jednak asortyment, który przynosi tej kategorii największą popularność to oczywiście żywność. Sklep internetowy może zaoferować różnorodne produkty spożywcze, począwszy od wszelkiej maści przypraw i ziół, poprzez kawy, herbaty i napary, aż po codzienne jedzenie, jak sery, jogurty czy ciastka. W Internecie można sprzedawać również ekologiczną żywność. Wzrastająca świadomość na temat nawyków żywieniowych oraz kwestii zmian środowiskowych sprawia, że opcja ta cieszy się niebywałą popularnością wśród internautów. W ekologicznym ecommerce mogą oni dostać nie tylko produkty wegetariańskie czy wegańskie, ale i takie, których opakowania są tworzone w duchu eco friendly. Z pewnością sklep internetowy z tej kategorii nie będzie mógł narzekać na brak klientów!
Motoryzacja
Kolejna kategoria produktów dotyczy szeroko rozumianej motoryzacji. Także i ten sektor rynku nie może narzekać na zastój. Co więcej, jest on bardzo rozległy, dzięki czemu kolejny sklep z tego zakresu z pewnością zyska przychylnych sobie klientów. Z działu motoryzacyjnego sprzedawać w Internecie można zarówno części do samochodów osobowych, jak i do maszyn budowlanych czy rolniczych. Ponadto na duży zysk mogą liczyć także osoby, trudniące się sprzedażą opon czy akcesoriów do pielęgnacji pojazdów. Klienci chętnie nabywają również produkty związane z wyposażeniem aut – jak pokrowce na siedzenia czy dywaniki samochodowe.
Akcesoria sportowe i turystyczne
W ostatnich latach zauważalny stał się także wzrost zainteresowania różnorodnymi dziedzinami sportu i turystyki. Kategoria ta posiada więc potencjał, by zbudować dobrze prosperujący sklep internetowy. Co więcej, poprzez możliwość zaoferowania w sieci o wiele liczniejszego asortymentu, może on zyskać przewagę nad obecnie funkcjonującymi stacjonarnymi odpowiednikami. Jednymi z najchętniej kupowanych przedmiotów są oczywiście rowery oraz akcesoria niezbędne do ich użytkowania. Dużym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszą się także hulajnogi elektryczne. Sklepy zawierające dział sportu i turystyki to także skarbnica towaru dla osób preferujących aktywne spędzanie wolnego czasu. Potrzebne akcesoria znajdują tutaj wielbiciele górskich wspinaczek, fitnessu, pływania, a nawet weekendowego wędkowania! Najczęściej w tego typu sklepach można znaleźć również odzież termiczną czy odzież przeznaczoną do ćwiczeń. Sportowcy bardzo często nabywają za ich pośrednictwem także suplementy diety czy odżywki białkowe.
Zdrowie i leki
Jeżeli nie w sklepie dla sportowców, to w internetowej aptece można nabyć suplementy diety! Od lat ta forma zakupów cieszy się ogromną popularnością. Warto jednak pamiętać, że nie istnieje możliwość zakupienia w ten sposób leków na receptę oraz niektórych środków leczniczych. Internetowe apteki czy sklepy drogeryjne mogą bowiem sprzedawać w Internecie wyłącznie określony asortyment. W jego skład wchodzą: preparaty witaminowe i mineralne, medykamenty na odporność czy środki odchudzające. Oprócz tego kategoria zdrowia zawiera w sobie wszelkiego rodzaju produkty, związane z rehabilitacją czy korekcją (np. wzroku). Taki sklep posiada w swojej ofercie szeroką gamę stabilizatorów, akcesoriów ortopedycznych, wózków inwalidzkich, chodzików czy rzeczy wspomagających przebieg rehabilitacji.
Akcesoria przemysłowe
Intensywny rozwój odnotowuje także sektor budownictwa. Bezpośrednio wiąże się to ze stale wzrastającą tendencją do poszerzania inwestycji deweloperskich na terenie naszego kraju. I choć dział ten jest uwielbiany przede wszystkim przez męską część internautów, jego popularność w sieci pozycjonuje go bardzo wysoko. Wśród akcesoriów przemysłowych znajdują się przede wszystkim różnego rodzaju druty, pręty, śrubki, gwoździe, wiertła, kształtowniki czy profile niezbędne do wykonywania czynności związanych z wykończeniem czy budową.
Hand made
Z perspektywy klientów jednym z najbardziej pożądanych biznesów ostatnich lat jest rękodzieło. Obecnie ogromne zainteresowanie tworzonymi ręcznie produktami sprawia, że coraz więcej osób postanawia podzielić się swoimi poczynaniami w sieci. Sklep z przedmiotami hand made to doskonały sposób na rozwijanie swoich pasji, przy jednoczesnym zarabianiu pieniędzy. Niezależnie od tego, czy oferujesz ręcznie wykonywane zabawki dla dzieci, dekoracje domowe czy biżuterię lub świeczki, z pewnością warto nie pozostawiać swojego talentu wyłącznie dla siebie. Sklep z Twoimi indywidualnymi pracami może bowiem okazać się strzałem w biznesową dziesiątkę! Czyż to nie brzmi jak połączenie przyjemnego z pożytecznym?
Zanim rozpoczniesz – nie zapomnij o…
Pomysłów na założenie biznesu w sieci jest bez liku! To, w jakiej kategorii usytuujesz swój sklep internetowy, zależy już tylko od Twoich osobistych preferencji. Niemniej jednak nie zapominaj, że jako sprzedawca masz pewne zobowiązania wobec kupujących. Aby Twój sklep funkcjonował w sieci zgodnie z obowiązującymi zasadami, pamiętaj o odpowiednim dostosowaniu go do wymogów prawnych. Później pozostaje Ci już wyłącznie zapewnienie klientom należytej obsługi i monitorowanie postępów sprzedaży! Kto wie, może właśnie ten z pozoru błahy pomysł na biznes, okaże się Twoim indywidualnym kluczem do internetowego sukcesu?