Surfowanie w sieci, najlepiej na wielu stronach internetowych, stało się codziennym elementem życia każdego z nas. Przy pomocy Internetu załatwiamy różne sprawy, kontaktujemy się z najbliższymi, kupujemy, a nawet pracujemy. Wraz z postępem technologicznym i rozpowszechnieniem się smartfonów, zmieniamy nasze przyzwyczajenia dotyczące przeglądania stron internetowych. Coraz częściej i chętniej sięgamy po telefon, chcąc wyszukać informacje, obejrzeć filmik lub zrobić zakupy. Z tego powodu każdy przedsiębiorca sprzedający online powinien pamiętać o dostosowaniu swojej witryny do użytkowników mobilnych. Właśnie tu tkwi jeden z sekretów skutecznej sprzedaży. Co właściwie oznacza sformułowanie mobile friendly? Na czym polega dostosowanie strony do urządzeń mobilnych? Dlaczego coraz więcej firm tworzy responsywne strony internetowe? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące zagadnienia mobile friendly.
Co to znaczy, że strona jest responsywna?
Skończyły się czasy, w których do korzystania z sieci potrzebujemy komputera lub laptopa. Teraz wirtualny świat nosimy ze sobą wszędzie w kieszeni. Posiadanie smartfona sprawiło, że Internet stał się jeszcze bardziej dostępny. Nowoczesne sprzęty stały się jednak wyzwaniem, jeśli chodzi o wygląd stron internetowych. Powinno zależeć nam na tym, żeby nasza witryna lub sklep internetowy automatycznie dostosowywał się do ekranu każdego urządzenia — telefonu, tabletu czy laptopa. Na tym właśnie polega responsywność. Strona jest przyjazna dla użytkowników, gdy dopasowuje się do rozdzielczości wybranego sprzętu. Wówczas rozmiar urządzenia nie ma znaczenia. Dzięki temu użytkownik szybko odnajduje interesujące go informacje i z przyjemnością porusza się po witrynie. Nie ma problemu z odczytaniem treści i nawigacją. Takim przykładem jest strona usługi Urząd24 – za pomocą zwięzłych informacji i wygodnego formularza użytkownik w prosty sposób dowie się, jak załatwić sprawy urzędowe za pomocą Paczkomatu.
Responsywna strona internetowa to konieczność
Mobile friendly nie jest chwilowym trendem i atrakcyjną opcją do rozważenia. Jeśli chcemy osiągnąć sukces w branży e-commerce, musimy stawiać komfort klientów na pierwszym miejscu i zadbać o pozytywne doświadczenia zakupowe. Warto wiedzieć, że mobilne wersje stron internetowych nie służą wyłącznie do wygody użytkownika i budowania pozytywnego wizerunku marki. Chodzi o coś więcej. Witryny dostosowane do wersji mobilnej znacznie lepiej pozycjonują się w wynikach wyszukiwania. Jeśli zależy nam na dobrej widoczności strony w wyszukiwarce Google, powinniśmy wziąć sformułowanie mobile friendly na poważnie. Poza tym responsywność witryny wpływa też na konwersję. Gdy użytkownik nie może poprawnie wyświetlić strony na telefonie, po prostu ją zamknie i nie zapozna się z ofertą. Z pewnością nie wpłynie to pozytywnie na wyniki sprzedaży i wizerunek danej marki. Nie każdy klient będzie chciał wrócić na witrynę z poziomu komputera.
Częste błędy w mobilnych wersjach stron internetowych: czego się wystrzegać?
Samo dopasowanie strony do urządzeń mobilnych nie gwarantuje powodzenia: po prostu trzeba zrobić to dobrze, wystrzegając się błędów. Strony przyjazne użytkownikom nie powinny:
- Zbyt długo się ładować – prędkość ładowania strony jest bardzo ważnym aspektem, ponieważ znacząco wpływa na zachowania internautów. Nikt nie chce czekać, aż witryna zacznie poprawnie się wyświetlać — szczególnie podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Narzędzie Google PageSpeed Insights pokaże Ci wyniki szybkości ładowania strony internetowej — osobno dla komputerów i telefonów. Spraw, by szybkość Twojej witryny nigdy nie stanowiła problemu.
- Posiadać długich formularzy i skomplikowanych procesów zakupowych – użytkownik surfujący w sieci na urządzeniach mobilnych ma jeszcze większe wymagania. Mniejsza rozdzielczość ekranu nie sprzyja wpisywaniu danych i zakupom trwającym w nieskończoność przez konieczność logowania i podawania szeregu informacji. Strona musi więc nie tylko prawidłowo się wyświetlać, ale również charakteryzować się intuicyjną nawigacją i maksymalnym uproszczeniem każdego działania. Postaw na przyjazne dla użytkowania rozwiązania na Twojej stronie internetowej!
- Odznaczać się przestarzałym designem – zadbaj, aby mobilna wersja strony była nie tylko przyjazna dla użytkowników, ale także atrakcyjna wizualnie. Pamiętaj, że prostota i minimalizm to przepis na sukces. Maksymalnie uprość wygląd i funkcjonalność. Jednym z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej Twojej firmy jest logo. Kiedy wyświetlasz swoją stronę na urządzeniu mobilnym, sprawdź, czy wyświetla się ona poprawnie. Powinna zostać zachowana dobra jakość oraz odpowiednie wykadrowane. W przeciwnym razie zadbaj o optymalizację.
Mobile friendly: jak stworzyć responsywną stronę internetową?
Chcesz, żeby Twoja witryna wyświetlała się dobrze na różnych urządzeniach? Zależy Ci na dostosowaniu e-sklepu do urządzeń mobilnych? Najprostszym rozwiązaniem będzie zbudowanie strony internetowej od podstaw z uwzględnieniem responsywności. Jeśli tworzysz witrynę w oparciu o CMS, wybierz motyw, który został przystosowany do najnowszych technologii i oferuje wersję mobilną. Takie szablony zostały od początku zaprojektowane w taki sposób, żeby odznaczać się cechą mobile friendly — nie musisz nic robić dodatkowo i posiłkować się wsparciem programisty. Twoja witryna została stworzona w HTML? Nic straconego! Po prostu zainstaluj odpowiedni plugin, który sam zmieni stronę internetową w wersję przystosowaną do smartfonów. W sieci bez problemu znajdziesz artykuły o tym, jak dostosować portal do urządzeń mobilnych wraz z pomocnymi wskazówkami i samouczkiem.
Test mobile friendly: jak wyświetla się Twoja strona internetowa na urządzeniach mobilnych?
Wyszukiwarki, z których korzystamy do znajdowania informacji w sieci, dążą do poprawy wyników wyszukiwania dla wszystkich użytkowników. Również tych wybierających telefony i tablety do surfowania w Internecie (najczęściej na te urządzenia stawiamy podczas przerw w pracy, kawy, w kolejce u lekarza i wielu sytuacjach oczekiwania). Test optymalizacji mobilnej (mobile friendly) to specjalne narzędzie, dzięki któremu w łatwy sposób przekonamy się jaki wynik osiąga nasza witryna według parametrów obliczeniowych Google.
Gdy witryna jest przyjazna dla użytkowników, charakteryzuje się:
- przejrzystą treścią: nie mamy żadnych problemów z rozczytaniem treści, nie musimy powiększać ekranu, przyciski są duże, tak samo, jak pola formularzy;
- brakiem zbyt dużych, niezoptymalizowanych zdjęć i grafik: mają niewielki rozmiar, lecz nadal pozostają w wysokiej jakości, nie powodują, że strona ładuje się długo;
- maksymalnie uproszczoną nawigacją: od razu wiemy, gdzie kliknąć, żeby przejść dalej;
- minimalną prędkością pobierania witryny;
- uporządkowanym, prostym menu;
- brakiem poziomego paska przewijania.
Test mobile friendly: dlaczego warto go przeprowadzić?
Urządzenia mobilne opanowały rynek sprzętów elektronicznych i zmieniają zachowania konsumentów, jeśli chodzi o korzystanie z Internetu. Aby zyskać więcej odwiedzin w witrynie, trzeba zwiększać ruch z różnych źródeł. Użytkownicy mają dostęp do wielu sprzętów i coraz częściej sięgają właśnie po wspominane urządzenia mobilne. Test optymalizacji pozwoli sprawdzić, czy powinniśmy wprowadzić niezbędne zmiany, aby sprostać wymaganiom wyszukiwarki Google. Gdy witryna jest przyjazna dla użytkowników, szybuje w górę w wynikach wyszukiwania, a internauci chętnie z niej korzystają. Przyjazna strona internetowa wpływa też na postrzeganie marki przez konsumentów — pomaga tworzyć spójny, pozytywny wizerunek. A przecież na tym nam najbardziej zależy!
Wady witryn responsywnych: czy mobile friendly ma jakieś minusy?
Skoro dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych jest takie ważne, to pojawia się przed nami pytanie, czy to rozwiązanie ma jakieś słabe punkty? Jeśli chodzi o zalety, to spójrzmy na najważniejsze – poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania, lepsze odczucia użytkowników, przejrzystość, brak konieczności aktualizacji treści w dwóch różnych miejscach, zwiększone chęci zakupowe. A czy istnieją jakieś wady? Choć jest ich stosunkowo niewiele, warto o nich wspomnieć:
- wyższy koszt stworzenia strony internetowej: na samym początku będziemy musieli zapłacić więcej za wykonanie wersji dostosowanej do smartfonów. Natomiast koszty utrzymania będą takie same, co w przypadku standardowej witryny;
- konieczność przygotowywania większej ilości grafik i większy nakład pracy podczas tworzenia treści: jeśli chcemy mieć pełną kontrolę nad wyświetlanymi zdjęciami i obrazami w różnych rozdzielczościach, musimy przygotować kilka grafik. Nie będzie to stanowiło dużego kłopotu, ale z pewnością zajmie więcej czasu;
- na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania trzeba poczekać: samo dostosowanie strony do urządzeń mobilnych nie sprawi, że natychmiast poprawi się jej widoczność w wyszukiwarce. To wymaga czasu, a także innych działań związanych z pozycjonowaniem. Należy na przykład regularnie publikować treści z wybranymi frazami kluczowymi itp.;
- konieczność rezygnacji z niektórych elementów na stronie internetowej. Często oznacza to, że musimy uprościć witrynę i ograniczyć wstawianie grafik, animacji czy zdjęć. Nierzadko może być to denerwujące -szczególnie gdy nasza działalność opiera się w dużym stopniu na wizualnej prezentacji.
Stylowe, a przy tym mobilne: strony internetowe na miarę współczesnych czasów
Witryn www przybywa z miesiąca na miesiąc — tak samo, jak platform sprzedażowych. Zwiększa się również ilość osób korzystających z Internetu i podejmujących coraz więcej działań online (w tym mobilnie, gdyż zawsze się spieszymy). Z jednej strony to duża szansa dla wszystkich pragnących rozkręcić swój biznes w branży e-commerce, ale z drugiej wymagania użytkowników również rosną. Smartfony i tablety na dobre wpisały się w naszą codzienność i towarzyszą nam praktycznie wszędzie. Z tego względu każdy, kto poważnie myśli o realizowaniu celów biznesowych drogą internetową lub po prostu chce budować odpowiedni wizerunek, musi zadbać o odpowiednią responsywność strony. Użytkownicy z pewnością docenią możliwość sprawnego poruszania się po witrynie na urządzeniu mobilnym, odczytując menu i treści bez żadnego problemu. Ciągłe powiększanie stron jest niewygodne i uciążliwe — nie wpływa dobrze na wrażenia konsumentów i chęci zakupowe. Responsywność ma też duże znaczenie, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania. Jeśli zależy nam na lepszej widoczności witryny w wyszukiwarce Google, nie możemy tak po prostu pominąć wersji mobilnej. Mobile friendly to obecnie must-have. Postaw na wygodne rozwiązania dla Twoich odbiorców!