Kiedy używamy aplikacji, często możemy spotkać się z wyskakującymi powiadomieniami. Początkowo znane były tylko z mediów społecznościowych i SMS-ów. Teraz jednak wiele aplikacji wykorzystuje powiadomienia push, aby nawiązać kontakt z klientami. Mobilne powiadomienia push dla niektórych są utrapieniem, inni zaś każdego dnia czekają na krótką wiadomość z nową informacją. Zadaniem deweloperów jest poznać rynek i stworzyć taki system, który w optymalny sposób wykorzysta potencjał powiadomień push. Przez aplikację mobilną i dane udostępnione programowi, algorytm tworzy treść idealną dla danego użytkownika. Promocje wysyłane przez mobilne powiadomienia push są z chęcią wykorzystywane podczas robienia zakupów.
Powiadomienia push – co to znaczy?
Powiadomienia push to wiadomości wysyłane przez osoby odpowiedzialne za pracę aplikacji wybranych marek. Dostarczane są do użytkowników, którzy wcześniej pobrali program i wyrazili zgodę na odbieranie powiadomień. Twórcy w ten sposób wchodzą w interakcje z klientami? Powiadomienia push cechują się wysokim poziomem konwersji (tj. otwarć i dostarczeń). Oznacza to, że ze wszystkich osób, którym wyskoczy wiadomość z informacją o promocji, co najmniej połowa wejdzie z nią w interakcję. Coraz więcej marek wykorzystuje powiadomienia jako główny kontakt z potencjalnym klientem. Do zainstalowania aplikacji zachęcają ciekawymi ofertami lub darmowymi produktami czy zniżkami na nadchodzące produkty. Powiadomienie push zwiększy zaangażowanie użytkowników aplikacji mobilnej.
Powiadomienia push powstały pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Zaprojektowane zostały i wprowadzone na rynek przez firmę Apple wraz z prezentacją pierwszego smartfona z serii iPhone. Pomysł okazał się sukcesem i wkrótce wiele innych firm zaczęło stosować ten sam system powiadomień push. Na samym początku wykorzystywane były do przekazywania wiadomości SMS, jednak z czasem zostały docenione w marketingu. Smartfony posiadają wbudowany system, który pozwala na wysyłanie notyfikacji push. Jest to Operating System Push Notification Service, w skrócie OSPNS. Każde oprogramowanie ma swój własny OSPNS dopasowany do swoich potrzeb i możliwości.
Jak włączyć powiadomienia push w telefonie?
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia push od marek, których aplikacje posiadasz, wystarczy, że w ustawieniach wyrazisz zgodę na otrzymywanie ich. Pozwoli Ci to na otrzymywanie ofert marketingowych i promocji. W ustawieniach telefonu wybierz zakładkę Powiadomienia, a następnie wyraź zgodę na ich otrzymywanie. W zależności od rodzaju smartfona możesz wybrać, jakie dokładnie notyfikacje będziesz otrzymywać. Użytkownicy niekiedy nie chcą dostawać więcej powiadomień, jednak z chęcią pozostawią aplikację w pamięci swojego telefonu. W takim przypadku wystarczy, że postąpisz tak samo, jak włączając powiadomienia. Aplikacja wciąż będzie dostępna, a żadne powiadomienie push już nie wyskoczy na ekranie smartfona.
Powiadomienia push a zaangażowanie klientów
Wykorzystanie systemu powiadomień push w aplikacji mobilnej może znacząco podnieść zaangażowanie klientów względem oferowanych produktów. Notyfikacje push stały się nowym medium w marketingu w odpowiedzi na szybko zmieniające się społeczeństwo i życie w ciągłym ruchu. Aplikacja mobilna z najświeższymi informacjami zastępuje gazetę, a wszystko to na urządzeniu mobilnym, które z łatwością mieści się do kieszeni. Klientów trzeba zachęcać do siebie dostosowując rozwiązania do ich potrzeb i możliwości. Dlatego właśnie powiadomienia push zastępują wysyłane niegdyś wiadomości e-mail. Znacząco zwiększają zaangażowanie użytkowników aplikacji. Wiele firm wciąż korzysta z powiadamiania klientów o najnowszych promocjach za pomocą SMS-ów. Ten sposób też zaczyna być zdecydowanie rzadziej używany. Coraz więcej firm ma swoje aplikacje, które poza funkcją czysto informacyjną są też sklepami internetowymi. Warto wspomnieć o tym, że powiadomienia push nie będą wysyłane bez zgody użytkownika – odbiorcy mają pełną kontrolę nad tym, jakie treści dostają.
Powiadomienia push, tak jak wszystko inne, powinny być stosowane z umiarem. Wykazano, że zbyt duża ilość wysyłanych powiadomień może prowadzić do deinstalacji aplikacji mobilnych. Do tego samego może doprowadzić też zbyt mała ilość powiadomień push. Mówi się, że kluczowe są pierwsze trzy miesiące – jeśli w tym czasie wzrośnie liczba odwiedzin aplikacji, to udało się osiągnąć balans notyfikacji.
Korzyści z powiadomień push
Niektóre powiadomienia zdobywają więcej uwagi i wydają się znacznie bardziej interesujące od innych. Chętniej w nie klikamy, dając się przenieść do interesujących ofert. Twórcy powiadomień push prześcigają się tworzeniu coraz to ciekawszych notyfikacji na aplikacje mobilne. To, jak zachęcająca będzie notyfikacja push, będzie świadczyć o sukcesie twórców. Użytkownicy smartfonów mają średnio ok. 80 aplikacji na telefonie. Spośród nich używają mniej niż połowy; liczba ta nie wykazuje ich dziennego użycia, używają ich tyle w skali miesiąca. Zapomniane aplikacje ukryte są w folderach i nie zostaną uruchomione, dopóki użytkownik nie przypomni sobie o nich. W tym mogą pomóc właśnie powiadomienia push. Wysłane po dłuższej przerwie w użytkowaniu aplikacji (lub codziennie), zachęcą użytkowników do wchodzenia z programem w interakcję.
Jedną z głównych korzyści wynikających z używania powiadomień push jest wzrost ruchu w aplikacji. Przypomnienia zachęcają klientów do korzystania z proponowanych ofert i dla wielu użytkowników dużym plusem jest to, że w każdej chwili mogą je wyłączyć. Notyfikacje push zagwarantują Ci to, że nigdy nie przegapisz zakupowych okazji. Twórcy mogą je personalizować na podstawie zainteresowań użytkownika i wyświetlanych wcześniej produktów lub artykułów, które już od dłuższego czasu leżą w koszyku. Powiadomienie otrzymane od Twojej ulubionej kawiarni będzie się różnić od tego z najnowszymi raportami dotyczącymi ważnych spraw, jednak najprawdopodobniej klikniesz oba z nich.
Decydując się na pobranie aplikacji, która wysyła notyfikacje push wiemy, że będą one przychodzić – częściej lub rzadziej, ale będą. Dlatego też wiele osób rezygnuje z posiadania aplikacji, kiedy obiecane notyfikacje nie przychodzą. Jako społeczeństwo wychowane w nadmiarze informacji czujemy potrzebę bycia w stałym kontakcie z newsami i światem. Jednak przez ich zbyt dużą ilość możemy mieć problemy ze skupieniem się na wysokiej liczbie informacji przekazywanych naraz. Odpowiedzią na skracający się zakres uwagi społeczeństwa są właśnie krótkie powiadomienia wyskakujące na ekranie smartfona.
Ilość treści, jakie dziennie pochłaniamy, zmusiły twórców wielu dziedzin do rozwoju pomysłów na skuteczny marketing. Jednym z rozwiązań stało się właśnie powiadomienie push, które jest krótką, konkretną wiadomością, często zachęcającą do poświęcenia uwagi na przeczytanie kilku linijek tekstu. Deweloperzy dokładają wielkich starań, aby każdą aplikację i powiadomienie push wykorzystać w stu procentach.