Ekologia to temat, który ostatnimi czasy coraz częściej pojawia się w życiu codziennym każdego człowieka. Poruszane wtedy kwestie uświadamiają nam, jak ważne jest dobro naszej planety i że to my jesteśmy odpowiedzialni za wygląd oraz kondycję środowiska. Zmiany w zakresie ekologii warto więc wprowadzać na każdym możliwym kroku – także w przypadku prowadzenia własnego biznesu e-commerce. Dlaczego to takie ważne i jak się za to zabrać? Czytaj dalej, a udzielimy Ci pewnych wskazówek!
Ekologia w e-commerce. Dlaczego klienci tak zwracają na nią uwagę?
Bez wątpienia każdego roku zainteresowanie handlem internetowym coraz bardziej rośnie. Dotyczy to nie tylko konsumentów, którzy porzucają tradycyjny sposób robienia zakupów na rzecz sklepów online, ale także samych przedsiębiorców. Coraz więcej z nich decyduje się bowiem na przeniesienie działalności do sieci, udostępniając klientom dogodną oraz wygodną formę załatwiania codziennych spraw, a przy tym większy asortyment. Niewątpliwie rozwiązanie to przynosi obopólne korzyści. Niemniej jednak może generować także szkody, które najbardziej odczuje nasze środowisko naturalne. Zwiększona ilość zamówień w sklepach internetowych bezpośrednio przekłada się bowiem na wzrost wykorzystywania materiałów niezbędnych do opakowania wysyłanego towaru czy zapotrzebowania na usługi kurierskie (co oznacza zwiększenie spalin). Dlatego warto postawić na to, aby te elementy były realizowane w duchu ekologii, ponieważ niepożądaną konsekwencją działania sklepów internetowych może stać się nadmierna produkcja odpadów oraz spalin do atmosfery. Co możemy zrobić i jak poprawić nasze działania, aby miały znamiona działań ekologicznych? Odpowiednie opakowania, spora ilość przesyłek za jednym razem, oferowania dostarczania usług do Paczkomatów (gdzie przy jednej podróży umieszczamy sporo przesyłek), a także nie wytwarzanie zbędnych papierowych dodatków i postawienie na faktury/paragony online. To tylko kilka z aspektów, które pokazują nam co można zmienić, jednak najważniejsza staje się kwestia opakowań!
Postaw na ekologiczne opakowania produktów!
Ekologiczne rozwiązania w e-commerce mogą przejawiać się na bardzo wiele sposobów. Każde z nich, jeżeli choć trochę wpływa na rzecz środowiska naturalnego, jest doskonałą metodą na zaangażowanie się w walkę o naszą planetę. Zazwyczaj eko sklepy kojarzą się przede wszystkim ze sprzedażą ekologicznych usług czy produktów. Niemniej jednak nie trzeba mieć w swoim asortymencie takiego towaru, aby prowadzić działanie przyjazne środowisku. W pierwszej kolejności warto bowiem zadbać o… ekologiczne opakowania! Nie jest żadną tajemnicą, że sklepy internetowe funkcjonują na zasadzie platform wysyłkowych, które codziennie mogą nadawać nawet kilkaset paczek! Niezmiernie ważne jest więc, by każda z nich była zapakowana w ekologiczne materiały, dzięki którym ograniczona zostanie zbędna produkcja odpadów. Zamiast standardowej folii czy plastiku, niezawodnie sprawdzą się kartony czy opakowania pochodzące z recyklingu. Do bezpiecznego pakowania produktów niezbędne jest także odpowiednie wypełnienie paczki tak, by produkty nie uległy uszkodzeniu w trakcie transportu. Pod tym względem niezawodną alternatywą dla folii bąbelkowej, styropianu czy pianki jest użycie ekologicznych wypełniaczy. Jednym z nich jest papier, którym można zarówno wypełnić puste przestrzenie przesyłki, jak i owinąć pojedyncze produkty. Do eko wypełnienia paczki można użyć też skropaku, który jest w pełni przyjazny dla środowiska i biodegradowalny, bowiem wykonuje się go z ekologicznej skrobi. Oprócz ekologicznych opakowań warto zadbać również o detale – w postaci papierowej taśmy, eko etykiety czy rezygnacji z umieszczania zbędnych ulotek w opakowaniu. W ten sposób nie tylko uda się wysłać w świat ekologiczną paczkę, ale to także przesłanie, że ten sklep internetowy ceni sobie prośrodowiskowe podejście do biznesu! Konsumenci zaś poczują, że za pośrednictwem tego sklepu internetowego można łączyć przyjemne z pożytecznym… i ekologicznym! Ponadto warto uświadamiać klientów, że gdy i oni muszą coś wysłać prywatnie, to warto, aby skorzystali z tych otrzymanych opakowań. Wtedy nie tworzymy zbędnego nadmiaru materiałów do pakowania.
Ekologiczne rozwiązania w transporcie
Ze względu na masową ilość paczek nadawanych z e-sklepów, pakowanie produktów w ekologiczne materiały to jeden z najistotniejszych zabiegów, jakie powinny stosować marki funkcjonujące na rynku e-commerce. Jednak materiały do pakowania przesyłek to nie wszystko! Pewnie zastanawiacie się, na co jeszcze zwracać uwagę? Istotny jest także sam sposób dostawy produktu do klienta. Większość firm stacjonujących na rynku oferuje klientom różnorodne formy doręczenia zakupów. Takie działanie jest dyktowane przede wszystkim wygodą – konsumenci mają bowiem spory wybór:
- skorzystanie z dowozu zamówionych towarów do domu za pośrednictwem standardowego kuriera,
- a może wybiorą samodzielny odbiór paczki z jednego z punktów odbioru,
- inne rozwiązanie to wysyłka do punktu – w tym także Paczkomatów InPost.
Dostarczanie do Paczkomatów w znacznym stopniu przyczynia się do ograniczenia emisji spalin do atmosfery. Dzieje się tak, ponieważ za pośrednictwem jednorazowego kursu do konkretnego miejsca kurier może znacznie zwiększyć wydajność dostaw, doręczając nawet dziesięciokrotnie więcej przesyłek (a także odbierając te nadane), redukując ilość korków i hałasu oraz zmniejszając produkcję spalin z samochodu transportowego. Ponadto Paczkomaty firmy InPost są czynne całodobowo oraz rozmieszczone w najbardziej pożądanych miejscach na terenach miejskich i wiejskich. Dzięki temu zamawiający mogą odbierać swoje przesyłki o dowolnej porze dnia i nocy tak, by dostosować wizytę w Paczkomacie pod swój codzienny grafik. Korzyść z tego rozwiązania odczuje nie tylko klient, ale i środowisko naturalne! Ekologiczne podejście w logistyce w obecnych czasach jest coraz istotniejsze.
Sklep internetowy z eko podejściem!
Wszyscy chcemy, aby nasze działania stawały się każdego dnia bardziej ekologiczne, przecież zależy nam na planecie. Dlatego także przedsiębiorcy działający w branży e-commerce, którym zależy na rozwoju handlu internetowego, nie powinni zapominać o tym aspekcie! Ekologiczne rozwiązania w e-sklepie warto wdrażać przede wszystkim na płaszczyźnie logistyki – to właśnie na etapie pakowania produktów oraz realizacji wysyłki ze sklepu online powstaje najwięcej przeszkód, związanych z kwestią dbania o dobro środowiska. Niemniej jednak każdy z tych problemów jest do przezwyciężenia! Wystarczy pamiętać o rezygnacji z nieekologicznych opakowań i zagwarantowaniu klientom możliwości skorzystania z ekologicznego transportu. W InPost od lat staramy się, by wśród naszych usług znalazły się i takie, które pozostaną wygodne dla klientów, jednocześnie przynosząc korzyści naszej planecie. Nie bez powodu już od kilku lat nasze Paczkomaty cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów, preferujących zakupy w sklepie online. Co więcej, zostały też okrzyknięte najbardziej ekologiczną formą doręczenia paczki do klienta! Dlatego też zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do udostępniania swoim klientom opcji dostawy z InPost. Sami jesteśmy bowiem pionierem w stosowaniu eko rozwiązań w trakcie prowadzenia działalności. Jeżeli chodzi o obsługę klientów, gwarantujemy usługi na najwyższym poziomie, co potwierdzają zadowoleni kontrahenci i budowane przez nich marki. Jeżeli więc pragniesz zadbać o ekologię i swoich usługobiorców, nie pozwól, by wśród opcji dostawy w Twoim sklepie zabrakło naszego logo. W końcu ekologiczny znaczy przyjazny – zarówno środowisku, jak i klientowi!