Prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci, aby towar dotarł do klienta w idealnym stanie? Prężnie działasz w sektorze e-commerce? Szukasz informacji, jakie opakowania są najlepszym rozwiązaniem? Pomożemy Ci! Pakowanie paczek do wysyłki potrafi być nie lada wyzwaniem — szczególnie, jeśli sprzedajemy artykuły z różnych kategorii. Z jednej strony musimy pomyśleć o właściwym zabezpieczeniu towarów dla klienta, a z drugiej przywiązywać uwagę do aspektu wizualnego przesyłek. Jak wiadomo, opakowania mają znaczenie — to jeden z elementów tworzących wizerunek marki! W końcu pierwsze wrażenie zostaje z klientem na zawsze. Kiedy odbiorca otrzymuje pięknie przygotowaną paczkę, najlepiej z dołączoną kartką i podziękowaniem za zakup, to czuję się wyróżniony i zdecydowanie częściej wróci do sklepu. Na pewno zapamięta naszą firmę, co czasem trudno osiągnąć nawet drogą reklamą. Wychodzi na to, że pakowanie produktu to prawdziwa sztuka! Jakich materiałów użyć? Jak odpowiednio pakować przesyłki? Czego unikać? Czy aspekt ekologiczny w e-commerce ma znaczenie? Nie pozostaje nic innego: czas poznać wszystkie szczegóły.
Klucz do sukcesu w e-commerce tkwi w szczegółach
Kupowanie online bije ostatnimi czasy rekordy popularności. Coraz więcej osób w znacznej części rezygnuje z zakupów stacjonarnych i zamawia produkty przez Internet. Takie rozwiązanie ma sporo zalet: nie trzeba wychodzić z domu, pilnować godzin otwarcia sklepów, stać w długich kolejkach i tracić czasu na dojazd do centrum handlowego. Do tego często wiąże się z szerszym wyborem produktów. Wystarczy o dowolnej porze zasiąść wygodnie w fotelu i poprzeglądać oferty sprzedawców. Za pomocą kilku kliknięć sfinalizujemy transakcję i gotowe — wystarczy tylko poczekać na dostawę przesyłki. Z miesiąca na miesiąc zwiększa się ilość sklepów internetowych. Nie jest więc łatwo wkraść się do serca kupujących, których wymagania rosną i zdobyć ich zaufanie. Firmy prześcigają się w pomysłach: od angażujących kampanii marketingowych, po tworzenie komunikacji w mediach społecznościowych. Ale jednym z ważniejszych elementów jest poświęcenie czasu na profesjonalną obsługę i odpowiedni kontakt — pomoc klientom w rozwiązywaniu ich problemów dotyczących produktu oraz jego użytkowania czy sprawne odpowiadanie na pytania. Warto też tworzyć treści z informacjami o zastosowaniach produktów. Sukces w e-commerce tak naprawdę tkwi w szczegółach. Nie musimy wydawać dużych sum na reklamy i promocję biznesu. Wystarczy odpowiednio zadbać o konsumentów i wdrożyć kilka kreatywnych pomysłów, a one pozwolą nam się wyróżnić wśród konkurencji. Nie bez znaczenia okaże się również personalizacja, dlatego właśnie pakowanie przesyłek w sklepie internetowym to nie tylko konieczność, a część strategii marketingowej. Marki dobrze radzące sobie w wirtualnym świecie e-commerce przykładają się do pakowania towarów, chcąc wywołać uśmiech na twarzach klientów.
Jak pakować przesyłki? Popularne materiały do pakowania paczek
Czy można połączyć bezpieczeństwo z estetycznym wyglądem? Naszym zdaniem jasne, że tak! Wszystkie artykuły muszą dotrzeć pod wskazany adres w idealnym, nienaruszonym stanie, aby konsument nie zniechęcił się do kolejnej wizyty w naszym sklepie. Bezpieczeństwo produktów powinno być więc na pierwszym miejscu (dlatego stawiajmy na trwałe opakowania). Chcemy też, aby opakowania stały się elementem wyróżniającym firmę. W końcu pierwsze odczucia klientów są najważniejsze: to one decydują o dalszym postrzeganiu marki. Jak więc zapakować i zabezpieczyć paczkę, żeby osiągnąć wymienione cele? Poniżej przedstawiamy garść cennych wskazówek.
Pakowanie produktów — pomocne porady
Wybierz, solidne, wytrzymałe kartony
Wysokiej jakości, sztywne opakowanie to najlepsze zabezpieczenie paczki i absolutna podstawa, jeśli chodzi o pakowanie przedmiotów. Na rynku znajdziemy różne rodzaje kartonów. Do najbardziej popularnych zaliczamy klapowe i fasonowe. Te pierwsze są standardowymi, zwykłymi pudłami, które zaklejamy taśmą. Zazwyczaj kupimy je w atrakcyjnej, niewysokiej cenie. Charakteryzują się funkcjonalnością, dużą dostępnością i uniwersalnością. Karton fasonowy wypada drożej, ale nie wymaga dodatkowego klejenia, więc wygląda estetycznie. Nie musisz pakować towarów wyłącznie do kartonów. W przypadku mniejszych zamówień dobrze sprawdzi się, np. postawienie na folię kopertową. Jeśli chodzi o opakowania kartonowe należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt, mianowicie rozmiar pudełka. Zawsze powinien być dostosowany do wielkości zawartości. W przeciwnym wypadku przedmioty mogą się przemieszczać w kartonie podczas transportu, co nierzadko powoduje obicia i inne uszkodzenia. Przed zakupieniem pudeł, sprawdź wymiary artykułów oferowanych w Twoim sklepie.
Zabezpiecz przesyłkę wypełniaczami
Oprócz solidnego opakowania potrzebujesz też odpowiednich materiałów wypełniających pustą przestrzeń w paczce. Dzięki temu zyskasz pewność, że towar nie będzie się przemieszczał w pudle podczas transportu. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie przewożonych produktów, pamiętaj, żeby nigdy nie umieszczać ich luzem w przesyłce. Wzrasta w ten sposób ryzyko stłuczenia, zarysowania i poobijania. Zwróć też uwagę na dokładne zaklejenie paczki wytrzymałą, szeroką taśmą, co spowoduje, że karton się nie otworzy.
Naklej etykietę z poprawnymi danymi
Zazwyczaj opóźnienia, jakie występują w trakcie procesu doręczania zamówienia, mają związek z błędami na etykiecie. Upewnij się, że wszystkie informacje związane z realizacją usługi są poprawne, wyraźne i czytelne. Zawsze naklejaj etykietę na górnej powierzchni paczki. Sprzedajesz delikatne produkty podatne na uszkodzenia? W takim razie oprócz etykiety naklej na karton naklejkę z informacją o zawartości przesyłki. Poinformuj kuriera, że ma do czynienia z kruchymi, podatnymi na uszkodzenia przedmiotami. Dzięki temu doręczyciel będzie zwracał na paczkę większą uwagę.
Skorzystaj z opcji ubezpieczenia paczki
Wysyłasz produkty o dużej wartości? Zatem dodatkowo warto ubezpieczyć przesyłkę. To niewielki koszt, a pozwoli uniknąć ewentualnych problemów. Gdyby towar uległ zniszczeniu w trakcie doręczania, ubezpieczenie pokryje szkody powstałe podczas transportu. W ten sposób nie narazisz się na ponoszenie dodatkowych kosztów.
Pakowanie produktów: materiały do pakowania
Jakie materiały najlepiej nadają się do przygotowania i zabezpieczenia przesyłek? Na tym etapie nie możemy sobie pozwolić na wypełniacze, które nie spełnią swojego zadania. Trzeba też pamiętać, że obecnie coraz więcej klientów przywiązuje wagę do aspektu ekologicznego — do ochrony środowiska. Używanie zwykłej folii, opakowań plastikowych i materiałów nieprzyjaznych dla planety może spowodować kryzys wizerunkowy marki. Konsumenci mają coraz większą świadomość, jeśli chodzi o ekologię. Doceniają łatwość segregacji, a także minimalizm w kwestii pakowania ich zamówienia. Żaden sprzedawca e-commerce nie chce przecież wzbudzić w klientach poczucia winy podczas rozpakowywania paczki. Z pewnością wpłynęłoby to negatywnie na wyniki sprzedaży. Postawa ekologiczna i wprowadzanie rozwiązań przyjaznych dla środowiska to bardzo dobry sposób na prowadzenie komunikacji marketingowej. E-handel zdecydowanie może — a nawet powinien iść w parze z dbaniem o planetę. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji materiałów do pakowania niewpływających negatywnie na środowisko.
Taśmy pakowe z papieru
Taśmy pakowe wykonane z papieru są dokładnie tak samo skuteczne, jak ich foliowe odpowiedniki. A przy tym to zdecydowanie lepsze rozwiązanie dla środowiska, które idealnie zabezpieczy przesyłkę. Dobrej jakości taśmy charakteryzują się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne. Postaw na sprawdzone rozwiązanie!
Folia bio – polecane rozwiązanie
Potrzebujesz korzystać z foliopaków? Sprzedajesz odzież, produkty sypkie lub drogeryjne? Zrezygnuj z kopert wykonanych ze zwykłej folii. Postaw na ich ekologiczny odpowiednik: folię bio. Kwas polimlekowy (PLA) to substytut sztucznego tworzywa. Jest wytwarzany z fermentowanej skrobi roślinnej. Obecnie z tego materiału tworzy się specjalne biodegradowalne woreczki, które z powodzeniem wypierają standardowe, dobrze wszystkim znane foliopaki. Pokaż klientom, że nadążasz za ekologicznymi trendami! To działanie z pewnością ich przekona do tej opinii!
FastPaper, czyli przesyłka pakowana wypełniaczem papierowym
Tanie rozwiązanie do pakowania produktów, które idealnie wpisze się w wymagania e-commerce? Po prostu wybierz niedrogi wypełniacz papierowy. Wygląda estetycznie, nadaje się do recyklingu i w stu procentach spełnia swoje zadanie. Poza tym jest wygodny w użytkowaniu, wydajny i uniwersalny, więc nadaje się do zabezpieczania różnorodnych produktów. Wykorzystasz go do wypełniania pustych przestrzeni w paczce, ale też do owijania przedmiotów.
Wiórki papierowe
Kolejna propozycja wypełniacza idealnego dla branży e-commerce to wiórki papierowe. Świetnie amortyzują wstrząsy podczas transportu i przenoszenia przesyłki, a do tego cieszą oko. Prezentują się efektownie, dlatego często są wykorzystywane przez drogerie internetowe i producentów kosmetyków. Podkreślają opakowania produktów, odpowiednio je zabezpieczając.
Poduszki z powietrzem
Kiedy mamy do czynienia z większymi paczkami, pakowanie produktów stanowi jeszcze większe wyzwanie. Wówczas papier i wiórki mogą nie wystarczyć. W takiej sytuacji warto postawić na poduszki z powietrzem, które nadają się do cięższych towarów, a także do zabezpieczania sprzętu elektronicznego. Można też blokować nimi przedmioty w kartonie, dzięki czemu zyskamy pewność, że nie będą swobodnie przemieszczać się w kartonie. Poduszki z powietrzem są wykorzystywane w sektorze e-commerce na dużą skalę — również przez sklepy sprzedające żywność.
Plastik z recyklingu
Czasem mimo ogromnych chęci, trudno jest całkowicie zrezygnować z plastikowych opakowań. Wykazują się dużą odpornością i wytrzymałością na pękanie. Jak zatem pozostać w harmonii z ekologią i zadowolić klienta? Wystarczy zaopatrzyć się w biodegradowalny plastik z recyklingu! Jego trwałość będzie mniejsza, ale świetnie zastąpi zwykły plastik.
Bawełniane woreczki
Kolejną ekologiczną alternatywą nadającą się do pakowania produktów są uniwersalne bawełniane woreczki, które klient będzie mógł wielokrotnie wykorzystać, np. do zakupów spożywczych. Takie worki idealnie wpisują się w trendy eko, a ponadto pełnią funkcję dekoracyjną. Najlepiej sprawdzą się do wysyłki niewielkich produktów. Możesz również wykorzystać je do urozmaicenia paczki, np. zapakować gratis lub dodać zapachowy granulat. Postaw na działanie przyjazne środowisku!
Tektura falista
Często zastanawiamy się, jak zabezpieczyć artykuły delikatne i szklane, np. kosmetyki w buteleczkach. Tego rodzaju produkt stwarza większe ryzyko stłuczenia, co byłoby niemiłą niespodzianką dla klienta. Wystarczy skorzystać z falistych tektur kartonowych: owinąć materiałem przedmiot i gotowe!
Biodegradowalne pianki
Do wypełnienia paczki bardzo dobrze sprawdzą się przyjazne dla środowiska biodegradowalne pianki. Na pierwszy rzut oka wyglądają, jak tworzywo z plastiku, ale nic bardziej mylnego! Są produkowane na bazie skrobi ziemniaczanej i świetnie amortyzują wstrząsy, zabezpieczając zawartość przesyłki. Zazwyczaj mają biały lub zielony kolor. Sprawdzą się zarówno w przypadku niewielkich przesyłek jak i dużych paczek, choć ich duża ilość może wywołać konieczność sprzątania — paniki „lubią” wysypywać się z kartonu.
Pakowanie produktów: jak przygotowywać paczki, żeby klienci je zapamiętali?
Kiedy już uporamy się z dobraniem odpowiednich ekologicznych materiałów i właściwie zabezpieczymy przesyłkę, pozostaje jeszcze jeden aspekt: budowanie wizerunku naszej firmy. Moment rozpakowywania zamówienia przez klienta jest bardzo ważny z perspektywy marketingowej. Właśnie wtedy odbiorca ma bezpośredni kontakt z towarem, a jego wrażenia wpływają na postrzeganie sklepu. Jeśli produkty dotrą bezpiecznie na miejsce, ale będą niechlujnie zapakowane, odbiór sklepu będzie raczej negatywny. Zmniejszamy szansę na to, że konsument wróci do nas po kolejne produkty. Gdy jednak odpakuje przesyłkę i zostanie pozytywnie zaskoczony, poczuje się doceniony i wyróżniony. Musimy też pamiętać, że w obecnych czasach olbrzymią rolę w życiu kupujących odgrywają media społecznościowe. Klienci chętnie dzielą się swoimi opiniami, a nawet zdjęciami na Instagramie lub Facebooku. Testują kupione towary i rozpakowują paczkę, nagrywając przy tej okazji filmik. Dbając o estetyczne opakowanie produktów, zostajemy zapamiętani, a klienci chętniej podzielą się swoimi pozytywnymi wrażeniami w social mediach. Dzięki temu dotrzemy do nowych odbiorców — zupełnie za darmo. Jak zatem atrakcyjnie zapakować przesyłki? Jakie ciekawe elementy warto wkomponować w ten proces?
Umieść na paczce oryginalny nadruk i logo sklepu
Zaskocz konsumenta nieszablonową grafiką lub tekstem, który wywoła zaskoczenie i uśmiech. Niech zamówienie wejdzie w interakcję z odbiorcą i skomunikuje się z nim za pomocą umieszczonych słów. Potraktuj pakowanie jak narzędzie do nawiązywania więzi z klientem, a z pewnością Twój sklep zostanie zapamiętany. Nadruk nie musi zostać naniesiony na karton – z powodzeniem możesz ozdobić nim również taśmę pakową. Koniecznie umieść na przesyłce logo marki. Nie przesadzaj jednak z ilością nadruków – mniej znaczy lepiej. Zbyt duża ilość dekoracji nie wywoła przyjemnych wrażeń estetycznych.
Użyj nietuzinkowych wypełniaczy do zabezpieczenia produktów
Materiały do wypełniania paczek wcale nie muszą służyć wyłącznie do amortyzacji i ochrony towarów przed przemieszczaniem się w kartonie. Poza swoją podstawową funkcją świetnie ozdobią przesyłkę, dodatkowo uwydatniając zamówione przedmioty. Zamiast nudnych rozwiązań, wybierz wełnę drzewną, marszczony papier, suszone kwiaty albo ozdobne piórka. Jeśli nie chcesz generować dodatkowych kosztów związanych z zakupem wymienionych propozycji, postaw na kolor. Zaopatrz swój sklep w wiórki papierowe o różnych barwach lub postaw na kolorystykę spójną z brandingiem Twojej marki. Intensywne kolory od razu wyróżnią przesyłkę.
Umieść w paczce dodatkowe elementy
Rozpakowywanie zamówienia stanie się jeszcze przyjemniejsze, gdy oprócz kupionych produktów klient znajdzie niespodziankę w postaci dodatkowego elementu: próbki produktu, gratisu, spersonalizowanego kuponu zniżkowego lub słodkiej niespodzianki. Wówczas otwieranie paczki przypomina odpakowywanie prezentu. Konsumenci bardzo doceniają takie drobne gesty, które zapadają w pamięć. Koniecznie dodaj do każdej przesyłki kartkę z podziękowaniem za zakupy. Dołączenie niewielkiego prezentu do paczki nie wiąże się z poniesieniem dużego kosztu, a pozwoli budować lojalność wśród kupujących. To z kolei bezpośrednio przełoży się na wyniki sprzedaży. Handlowcy i marketingowcy działający w branży e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że najcenniejsi są klienci wracający po kolejne towary.
Pakowanie produktów do wysyłki – jakich błędów należy się wystrzegać?
Prowadząc biznes e-commerce, powinniśmy szczególnie przykładać się do przygotowywania wysyłki. Jest to element, który może wspomagać proces sprzedaży, przekonując kupujących do ponownego odwiedzenia sklepu. Solidne kartony, właściwe zabezpieczenie każdego produktu, używanie wypełniaczy i wybieranie opakowań ekologicznych to podstawy pakowania zamówień. Czy w tym wymagającym procesie można natknąć się na pułapki? Jakich błędów unikać?
Ogranicz używanie taśmy zabezpieczającej
Bezpieczeństwo jest priorytetem, jeśli chodzi o wysyłkę towarów. Warto jednak ograniczyć naklejanie taśmy do niezbędnego minimum. Odbiorca nie powinien mieć problemu z rozpakowaniem zamówienia i spędzać na tej czynności zbyt dużo czasu.
Zawsze wykorzystuj nowe, mocne kartony
Zewnętrzne opakowania najlepiej chronią towar — również w przypadku przygotowywania do nadania. Nigdy nie wysyłaj swojego asortymentu w używanych kartonach — szczególnie gdy noszą ślady użytkowania.
Pamiętaj o zwrotach
Kupując przez Internet, klient zawsze ryzykuje, że zamówienie nie spełni jego oczekiwań. Nie ma możliwości zapoznania się z asortymentem na żywo. Musi polegać na zdjęciach i opisie. Czasem zdarza się, że po dostawie produkt nie pasuje — konsument ma prawo go zwrócić na koszt sprzedawcy. Proces zwrotu towaru nie powinien być skomplikowany i czasochłonny. Do przesyłek dołącz formularz zwrotu wraz z potrzebną etykietą.
Dbaj o odpowiednią ilość opakowań i materiałów do pakowania, aby niczego nigdy nie zabrakło
Każdy sprzedawca e-commerce dąży to zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie i do zdobywania nowych klientów. Warto jednak pamiętać, że więcej zamówień oznacza również więcej pracy i konieczność przygotowywania mnóstwa paczek. To wymagające i niełatwe zadanie — szczególnie jeśli zależy nam na jak najszybszej wysyłce towarów pod wskazane adresy. Zaopatrując się w kartony, wypełniacze i inne materiały do pakowania, zawsze rób zapasy. Zwracaj uwagę na okresy, w których liczba zamówień znacznie się zwiększa, np. przed świętami lub podczas sezonowych wyprzedaży.
Mamy nadzieję, że już teraz zdajecie sobie sprawę, że pakowanie to nie lada sztuka, a odpowiednie przygotowanie paczki może podnieść wyniki sprzedaży. Postaw na zadowolenie z zakupów i radość klientów!