Z badania rynku e-commerce przeprowadzanego regularnie przez Gemius Polska wynika, że w 2021 roku już 77% internautów przyznaje się do dokonywania zakupów online. Na wzrost zainteresowania handlem elektronicznym wpływ miała niewątpliwie pandemia COVID-19. Konsumenci byli „zmuszeni” do zakupów w sklepie internetowym zamiast w tradycyjnej formie. Mimo to niektóre osoby wciąż obawiają się płatności online lub tego, że nie poradzą sobie z całym procesem zakupowym w sieci. Podpowiadamy, jak robić zakupy przez Internet, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i zachować bezpieczeństwo.
Kto najczęściej dokonuje zakupów online?
Wyniki raportu Gemius Polska „E-commerce w Polsce 2021” jasno wskazują, kto chętniej decyduje się za zakupy w sklepach internetowych, a kto wciąż podchodzi do nich sceptycznie. Niewielką różnicę widać względem płci internetowych konsumentów. Kobiety nieznacznie częściej (53%) dokonują zakupów online niż mężczyźni (47%). Do zakupów w Internecie chętniej podchodzą osoby z wielkich miast (powyżej 200 tys. mieszkańców) i te z wyższym wykształceniem. Zbadano również stosunek względem sytuacji materialnej gospodarstwa domowego. 56% ankietowanych, którzy regularnie kupują przez Internet, uznali swoją sytuację za średnią. Z kolei najchętniej kupowane online urządzenia to laptop (78% badanych), smartfon (76%) i komputer stacjonarny (51%). Wynika z tego, że statystyczny klient sklepu internetowego to kobieta z większego miasta z wyższym wykształceniem. Kto zatem w Internecie nie kupuje? Aż 35% niekupujących to osoby 50+ i niemal połowa ma niższe wykształcenie. Za powód braku zainteresowania zakupami online podają oni przyzwyczajenie do tradycyjnego modelu kupowania, ale zachęcić do zmiany mogłyby ich niższe koszty dostawy.
Jak bezpiecznie robić e-zakupy?
Kupowanie produktów przez Internet może przynieść wiele korzyści – przede wszystkim łatwiej zaoszczędzić na nich parę groszy. Oferty przeważnie są tańsze niż te w tradycyjnej sprzedaży. Co więcej, w sklepie internetowym często pojawiają się rabaty i promocje. Samo zapisanie się do newslettera oferuje zniżki na start. Zakupy online są równie bezpieczne, co te w sklepie stacjonarnym, warto jednak wiedzieć, na co zwracać uwagę.
- Zweryfikuj autentyczność sklepu – możesz to zrobić na kilka sposobów. Pierwszym pozytywnym znakiem będą podane na stronie dokładne dane kontaktowe i udostępniony regulamin wraz z polityką zwrotów w sklepie internetowym (powinny być dostępne do wglądu w każdym sklepie internetowym). Ważnym elementem jest także posiadanie certyfikatu SSL. Jeśli dana witryna nie będzie go posiadać, przy pierwszej wizycie pojawi się komunikat o niezabezpieczeniu strony. Aby dodatkowo upewnić się o potwierdzonej wiarygodności, kliknij ikonę kłódki tuż przy linku do strony (będzie widniała przed „https”).
- Sprawdź opinie – dotyczy to nie tylko jakości wystawianych w sieci produktów, ale i samego działania sklepu. Internauci dosyć chętnie dzielą się opiniami na temat sprzedawców, a im więcej pozytywnych, tym większa pewność, że zakupy przebiegną bezproblemowo. Nie warto jednak sugerować się opiniami w 100%, a w szczególności komentarzami na stronie. Niektóre sklepy wykupują sztuczne generowanie pozytywnych opinii. Z kolei negatywna sytuacja również może przytrafić się każdemu. Ważne jest to, jak właściciele sklepów reagują i jak rozwiązują problemy klientów.
- Porównaj ceny – Internet daje możliwość porównywania ofert z różnych sklepów w jednym miejscu za pomocą ogólnodostępnych porównywarek cenowych typu Ceneo.pl. Pozwoli Ci to zdecydować się na najatrakcyjniejszą ofertę. Pamiętaj jednak, by w każdym przypadku zwracać uwagę na koszty dostawy (a różnią się one w poszczególnych sklepach). Nawet jeśli dany produkt będzie miał atrakcyjnie niską cenę, sprzedawca może „odbijać sobie” na kosztach wysyłki.
Poza wysokimi kosztami dostaw, jest jeszcze jedna rzecz, która zniechęca internautów do zakupów przez Internet – a mianowicie brak zaufania do płatności elektronicznych. Opłacanie zamówionego towaru wymaga pewnej czujności i dokładnego sprawdzenia podanych przez siebie danych, jednak dzięki nowym technologiom jest w pełni bezpiecznym procesem. W przypadku płacenia kartą sklep weryfikuje poprawność danych i po potwierdzeniu płatności pobiera z konta odpowiednią kwotę (dokładnie taką, która została podana przy zamówieniu). Nie należy obawiać się pobrania wszystkich środków z konta.
Jak robić zakupy online krok po kroku?
Wiesz już, na co zwracać uwagę przy zakupach online. Teraz podpowiemy jak krok po kroku przebrnąć przez cały proces zakupowy.
- Wybierz sklep internetowy. Wpisz nazwę w wyszukiwarkę i kliknij link z odpowiednią domeną.
- Wpisz nazwę interesującego Cię towaru w pole wyszukiwania na stronie sklepu (przeważnie będzie figurować przy ikonie z lupą lub samym słowem „szukaj”).
- Przejrzyj dokładnie ofertę produktu. Sprawdź parametry, porównaj cenę z innymi sklepach internetowych.
- Dodaj przedmiot do koszyka. Jeśli chcesz kupić kilka przedmiotów, możesz kontynuować zakupy i dopiero po dodaniu wszystkich produktów przejść do podsumowania. Wystarczy kliknąć ikonę koszyka lub torebki zakupowej.
- Zarejestruj się na stronie sklepu – wiele sklepów internetowych wymaga założenia indywidualnego konta w celu dokonania zakupów. Coraz częściej pojawia się również opcja zamawiania bez rejestracji – w takim przypadku podaje się jedynie dane do dostawy. Warto mieć na uwadze, że taki sposób eliminuje możliwość anulowania zamówienia.
- Dodaj wszystkie potrzebne informacje (swoje dane, adres dostawy), a następnie wybierz metodę dostawy oraz formę płatności. Nie martw się, że coś pominiesz – system przeważnie przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku.
- Opłać zamówienie – możesz to wykonać poprzez płatność kartą bankową lub za pomocą szybkiego przelewy bądź płatności BLIKIEM (są równie bezpieczne, co tradycyjne przelewy, a pozwalają zaoszczędzić czas). Większość sklepów oferuje także możliwość zapłaty przy odbiorze – przeważnie jednak jest to droższa opcja.
- Cierpliwie poczekaj na potwierdzenie złożenia zamówienia. Zazwyczaj przychodzi na adres mailowy po kilku minutach, jednak czasami może zająć nieco dłużej czasu. Jest to związane z formalnościami dotyczącymi potwierdzania płatności. Jeśli jednak w ciągu dnia nie dostaniesz takiego potwierdzenia, skontaktuj się ze sklepem.
Gotowe! Teraz wystarczy czekać, aż zamówienie zostanie dostarczone.
Gdy zamówienie zostanie anulowane
Anulowanie zamówienia przez internetowych sprzedawców to dość kłopotliwa i nieprzyjemna sytuacja, która może znacząco zniechęcać do zakupów online. Nie da się przed nią przestrzec, jednak można się przygotować na taką ewentualność. Twoje zamówienie może zostać anulowane z różnych powodów. Błędy cenowe, brak wystarczającej liczby produktów na stanie bądź zwyczajny błąd ze strony sprzedawcy – w takim przypadku dostaniesz zwrot swoich pieniędzy. Niekiedy konsument może także domagać się dodatkowego odszkodowania za stratę czasu lub konieczność zakupu u konkurencji. Taka sytuacja wymaga jednak udowodnienia poniesienia szkody.
Wiesz już, że aby bezpiecznie kupować, nie potrzeba szczególnych umiejętności. Zakupy online, przez to, że coraz bardziej powszechne, są także odpowiednio chronione. Większość serwisów dba o ochronę danych osobowych, jednak dla pewności zadbaj o podawanie jedynie tych niezbędnych. Jeśli kupujesz na zweryfikowanych stronach, to kupowanie przez Internet nie powinno spędzać Ci snu z powiek.