Obecnie większość internautów regularnie robi zakupy w Internecie na polskich stronach internetowych. Handel elektroniczny w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie, dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie swojej działalności do sieci lub stworzenie jej w Internecie od podstaw. Z tego artykułu dowiesz się, na czym dokładnie polega prowadzenie biznesu online i jak przyciągnąć klientów do Twojego sklepu internetowego.
Biznes e-commerce – co to jest?
Biznes e-commerce to nic innego jak prowadzenie działalności w handlu elektronicznym. Zalicza się do tego zarówno sklepy internetowe, jak i oferowane usługi takie jak doradztwo lub prowadzenie platform. Klientami biznesu w e-commerce mogą być zwyczajni użytkownicy, czyli osoby prywatne, oraz właściciele firm. Do najbardziej rozpoznawalnych przez polskich internautów serwisów zakupowych należą platformy marketplace takie jak: Allegro.pl, OLX.pl, AliExpress, Zalando czy Ceneo.pl. Sklep internetowy, który klienci darzą zaufaniem, to podstawa sukcesu w e-commerce.
Jak założyć i prowadzić sklep internetowy?
Zakładanie sklepu internetowego powinno być poprzedzone dokładną analizą nie tylko oferty dostępnej już na rynku, ale tego, czym dokładnie chcesz się zajmować. Kieruj się zasadą, że jeśli coś jest od wszystkiego, to jest do niczego i postaw na konkretne produkty. Następnie przejdź do tworzenia strategii poprzez analizę Twojej branży. Sprawdź, jak działa konkurencja, jakie zasięgi zdobywa, z jakimi potencjalnymi firmami mógłbyś/mogłabyś współpracować. Dzięki temu twój biznes online wejdzie pewniejszą nogą w rynek i przyciągnie odpowiednich klientów. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu, co mógłbyś sprzedawać, a nie chcesz wiązać działalności z zainteresowaniami, to warto zadać sobie pytanie, czego internauci potrzebują. Przeanalizuj ofertę na rynku e-commerce, znajdź luki i je uzupełnij. Brzmi banalnie, jednak w praktyce takie zadanie powinno być poparte rozmowami ze specjalistami, którzy pomogą Ci zweryfikować Twój pomysł.
Masz już pomysł na biznes online. I co dalej? Kolejne działania będą się wiązały z bardziej technicznym aspektem zakładania e-sklepu, czyli wybraniem miejsca, w którym będzie funkcjonował. W tym celu możesz wykorzystać dostępne już platformy, zarówno te bezpłatne, jak i abonamentowe lub wynająć zespół programistów, którzy stworzą stronę internetową od podstaw. Takie rozwiązanie jest jednak niezwykle kosztowne. Pamiętaj, że Twój sklep powinien również w sprawny sposób obsługiwać proces składania zamówień, a w szczególności płatności. Warto również zainwestować w mocniejsze serwery, zwłaszcza w okresie wyprzedaży np. podczas Black Friday (o ile oczywiście postanowisz wziąć w nich udział). Trzeba zwrócić uwagę także na zwroty w sklepie internetowym.
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z dbaniem o wizerunek marki. Zadbaj o to, aby poruszanie się po stronie internetowej było intuicyjne. Interfejs graficzny również powinien być przejrzysty, aby klienci nie zniechęcili się nieestetycznym wyglądem strony. Ta zasada dotyczy również tego, jak prezentujesz produkty online. W sklepie stacjonarnym klient może dotknąć i dokładnie obejrzeć dany przedmiot, czego z kolei nie uraczy w sklepie internetowym. Dlatego tak ważne jest jak najdokładniejsze przedstawienie towaru. Opisy produktów powinny zawierać wszystkie szczegółowe informacje, aby klienci nie musieli ich szukać na stronie konkurencji. Istotnym aspektem jest również dostawa towaru oraz jego magazynowanie. Przeważnie będzie to wymagało podpisania kilku umów z hurtowniami, które zajmą się dystrybucją produktów. Z kolei samo dostarczanie konkretnego produktu do klienta również wymaga zawarcia umów z firmami kurierskimi. Do kosztów należy również doliczyć te związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak rozwijać własny biznes?
Samo założenie sklepu internetowego to nie wszystko. Z prowadzeniem biznesu wiąże się konieczność ciągłego rozwoju. Pozytywnie odbije się to na przyciąganiu większego grona klientów, a co za tym idzie, zdobyciu większych zysków. Technologia zmienia się bardzo dynamicznie, przez co zasady obowiązujące w e-commerce mogą szybko się dezaktualizować, dlatego pamiętaj, że rozwój to przede wszystkim edukacja. Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na kosztowne szkolenia, postaw na początek na darmowe kursy, które są ogólnodostępne w Internecie. Nieodłącznym elementem rozwoju jest również promowanie sklepu i prezentowanie go szerokiemu gronu potencjalnych klientów.
Promocja sklepu internetowego
Marketing sklepów internetowych jest o tyle prostszy od marketingu sklepów stacjonarnych, że te są już dostępne w sieci. Można więc w łatwy sposób linkować je na różnych portalach i stronach, co pozwoli zwiększyć zasięgi. Internet również otworzył przed przedsiębiorcami szereg nowych możliwości, a jedną z popularniejszych jest promocja w mediach społecznościowych. Posiadanie kont na social mediach pozwoli również uwiarygodnić swoją pozycję i pokazać produkty w bardziej kreatywny sposób. Każdy sklep internetowy może również podjąć współpracę z influencerami, którzy wypromują konkretny produkt. Warto pamiętać, aby dostosowywać charakter ich działalności do swojej branży. Inaczej możesz wydać sporo pieniędzy, a i tak nie trafić do odpowiednich odbiorców. Równie ważnym aspektem promocji jest pozycjonowanie strony. Inwestycja w SEO pomoże umieścić Twój sklep wysoko w wynikach wyszukiwania. Wiąże się z tym również dostarczanie wartościowego contentu. Jedną z form publikowania treści może być prowadzenie bloga, który będzie dostarczał interesujące i merytoryczne informacje dotyczące branży i Twojej działalności. W tym przypadku również warto zadbać o odpowiednie działania SEO, ponieważ dzięki nim zyskasz ruch na stronie internetowej, co przełoży się na pozyskanie nowych klientów.
Pomimo dużego zainteresowania handlem elektronicznym, samo prowadzenie sklepu nie zapewni Ci sukcesu w biznesie. Ważne jest nieustanne rozwijanie umiejętności i poznawanie nowych rozwiązań, nie zapominając przy tym o potrzebach klienta. Do rozwoju możesz wykorzystać także środki marketingu, m.in. media społecznościowe. Dzięki postępowi technologii promocja w sieci jeszcze nigdy nie była tak prosta. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę dość sporą konkurencję. Jeśli jednak będziesz dbać o klientów, budując sobie ich lojalność, to trafisz na dobrą drogę rozwoju.