Prowadzenie sklepu w branży e-commerce wiąże się z koniecznością wyboru sposobów dostawy towaru do klientów. Oczywiście można postawić na sam odbiór osobisty, jednak takie rozwiązanie nie przyniesie rentownych zysków. Przed jakimkolwiek podpisaniem umowy warto zapoznać się z ofertą usług kurierskich i dostosować je do potrzeb klientów sklepów internetowych. W tym artykule przedstawiamy różne formy wysyłki i korzyści, jakie przyniesie integracja sklepu internetowego z firmami kurierskimi.
Jaki kurier do sklepu internetowego?
Aby sklep internetowy przynosił zyski ze sprzedaży i przyciągał do siebie klientów, właściciel powinien zadbać o różnorodne formy dostawy. Każdy konsument jest inny i warto uwzględnić wszystkie czynniki, takie jak chociażby jego miejsce zamieszkania. Klienci z mniejszych miejscowości bądź wsi, którzy przeważnie nie mają dostępu do punktu odbioru, będą preferowali dostawy kurierskie. Wybór dostawy zależy również od rodzaju kupowanego produktu, dlatego w swojej ofercie warto zawrzeć przynajmniej dwie różne metody dostarczania przesyłek. Wybór konkretnych form dostawy najlepiej przemyśleć jeszcze przed samym uruchomieniem sklepu:
- Punkty odbioru – zalicza się do nich Paczkomaty InPost czy Punkty Obsługi Paczek. Jest do dobra opcja dla osób, które nie mają czasu na czekanie na kuriera i wolą odebrać paczkę w dowolnym momencie.
- Firma kurierska – polega na dostarczeniu przez kuriera paczki na konkretny adres. Jest to wygodna forma, ponieważ nie wymaga nadania przesyłki w konkretnym miejscu – kurier przyjedzie do Ciebie i sam odbierze zamówienia. Jest to jednak jedna z najdroższych metod dostawy.
- Odbiór osobisty – jeśli posiadasz własny magazyn, możesz zaoferować swoim klientom możliwość odbioru osobistego. Skorzystają na tym ci, którzy mieszkają w tej samej miejscowości, w której działa Twój sklep internetowy.
Niestandardowe sposoby dostawy
Poza wyżej wymienionymi usługami warto zapoznać się także z nieco mniej standardowymi rozwiązaniami w e-commerce, które mogą znacząco ułatwić cały proces wysyłkowy w sklepie internetowym:
- broker kurierski – dzięki działalności brokera, sklepy internetowe mogą korzystać z usług kilku firm kurierskich w jednym miejscu i to przeważnie po niższej cenie. Firma brokerska podejmuje współpracę z kurierami, dzięki czemu sam proces załatwiania formalności związany z podpisywaniem umów przebiega sprawniej. Broker pomaga również w integracji systemu ze stroną internetową,
- dropshipping – ta usługa związana jest nie tylko z dostarczaniem przesyłek, ale i z samym magazynowaniem towaru. Polega na wynajmowaniu części hurtowni w celu przechowywania produktów, a także zlecaniu zajmowania się pakowaniem i wysyłką. Cały ten proces przebiega poza siedzibą sklepu internetowego. Podobnym rozwiązaniem jest Fulfillment.
Jak przeprowadzić integrację wysyłek?
W integracji wysyłek pomoże Ci nawiązanie współpracy z firmą kurierską i skorzystanie z oferty dla firm. Można tego dokonać również z pomocą informatyków lub specjalnych wtyczek, takich jak WooCommerce. Jakie korzyści przynosi integracja sklepu z usługami kurierskimi? Przede wszystkim oszczędność czasu. Nie musisz już samodzielnie nadawać przesyłki – system wygeneruje za Ciebie etykietę, pozwoli także śledzić jej drogę do klienta, a także automatycznie zamawiać kuriera, gdy wszystkie wysyłki będą już przygotowane. Co więcej, dzięki integracji będziesz mógł/mogła monitorować wszystko na stronie sklepu.
Istnieją jednak aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy. Przede wszystkim jest to rozmiar i gabaryty paczek. Niektóre firmy specjalizują się w przewożeniu konkretnych towarów, dlatego warto dostosować ich ofertę do sprzedawanych przez Ciebie produktów. Kolejną sprawą jest ilość zamówień wysyłanych w danym okresie. Zależy od niej cena usługi (im więcej zamówień, tym niższa cena), warto więc w tym przypadku mierzyć siły na zamiary i dokładnie przeanalizować liczbę sprzedawanych produktów w sklepie internetowym. Zanim więc zdecydujesz, jaki będzie najlepszy kurier dla sklepu internetowego, przeanalizuj ilość punktów odbioru, jakie obsługuje dana firma, ich lokalizacje i oczywiście – czy oferują integracje wysyłek.
Koszty wynajęcia firmy kurierskiej
Poszczególne koszty będą oczywiście zależały od konkretnego typu usługi, na jaki się zdecydujesz. Jak już wcześniej wspomniano, przesyłka kurierska będzie jedną z najdroższych opcji, jednak to nie oznacza, że warto z niej rezygnować. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać, ponieważ zbyt wysoka cena dostawy przeważnie zniechęca klienta do zakupów. Nie należy również pomijać samej obsługi zwrotów. Dla każdego klienta idealną sytuacją jest możliwość darmowego zwrotu w sklepie internetowym, jednak automatycznie generuje to dodatkowe koszty dla firmy – kurierowi przecież trzeba zapłacić za każdy kurs. Koszty dostawy także wzrosną, jeśli decydujesz się na wysyłkę paczek za granicę. Taka operacja wymaga dodatkowo przemyślenia, gdzie po drodze te paczki byłyby magazynowane.
Darmowa dostawa
Opcja darmowej dostawy może znacząco zachęcić klientów do zakupu w konkretnym sklepie internetowym. Jest to strategia, na jaką decydują się głównie duże firmy, jednak i mniejszym przedsiębiorstwom może to wyjść na dobre. Można oferować darmową dostawę dopiero od konkretnego pułapu cenowego (np. za zakupy powyżej 200 zł). W takiej sytuacji klient, którego wartość zamówienia będzie oscylowała wokół tej granicy, chętniej dokupi jakiś produkt, aby tylko nie ponosić kosztów przesyłki.
Decydując się na sprzedaż internetową, należy liczyć się z kosztami, jakie generuje wysyłka produktów. Dla klienta ważna jest nie tylko cena, ale i to, gdzie znajduje się punkt odbioru. Oferta przedsiębiorstw zajmujących się dostawami na polskim rynku jest bogata, jednak gdy wiesz, na co zwracać uwagę, szybko zdecydujesz, jaki kurier dla e-commerce będzie najlepszy.