Powszechnie wiadomo, że aby zyskać renomę w branży e-commerce, niezbędne jest przedstawienie potencjalnym klientom bezkonkurencyjnej oferty. W dalszym ciągu wielu przedsiębiorców uważa jednak, że określenie to odnosi się wyłącznie do ceny oferowanego towaru. Faktycznie – bardzo często to ona ma duże znaczenie. Niemniej jednak nie należy zapominać, że równie ważne jest odpowiednie przedstawienie swojej oferty, aby przekonać do zakupów – w tym dokładny opis każdego z produktów, znajdujących się w sklepie. Dlaczego jest to tak istotne i jak stworzyć opis zachęcający do sprzedaży? Przekonaj się razem z nami!
Dobry opis produktu w sklepie internetowym – dlaczego jest ważny?
Dla wielu przedsiębiorców moment, w którym sprzedaż internetowa zyskała przewagę nad swoim stacjonarnym odpowiednikiem, stał się długo wyczekiwaną szansą na rozpoczęcie własnego biznesu w sieci. Obecnie sklepy internetowe przeżywają rozkwit, co z pewnością przynosi sprzedającym wymierne korzyści. Niemniej jednak z popularyzacją internetowych zakupów wiążą się także i pewne problemy. Największym z nich jest stale wzrastająca konkurencja. Każdy, kto planuje założenie własnego e-commerce, musi liczyć się z ciągłą walką o uzyskanie jak najlepszej pozycji na tle innych firm z tej samej branży. Bez wątpienia to kwestia, która wielu przedsiębiorcom spędza sen z powiek. Nie da się jednak ukryć, iż jest to także prawdziwe pole do popisu! Właściciele e-commerce udowadniają swoją kreatywność poprzez aranżowanie różnorodnych akcji promocyjnych czy tych, które mają zachęcić klientów do interakcji, jednocześnie budując firmie pożądaną renomę w sieci. Innym sposobem na przyciągnięcie potencjalnych klientów będzie dostosowanie procesu realizacji zakupów pod bieżące potrzeby rynku konsumenckiego, w tym udostępnienie najpopularniejszych form płatności czy metod dostawy. Co jednak gdy firma zadba o każdy z powyższych aspektów, a klienci i tak będą wybierać konkurencyjną ofertę? Taka sytuacja może świadczyć o tym, iż konkurencyjny sklep zaoferował mu coś, czego zabrakło w pierwszym przypadku.
I choć odpowiedzi można dopatrywać się w wielu kontekstach, jednym z najczęstszych powodów jest niewystarczające przedstawienie prezentowanego asortymentu. Warto bowiem zdać sobie sprawę, że prezentacja produktu – czyli jego opis oraz fotografia – są wirtualnym odpowiednikiem witryny w sklepie stacjonarnym. Tak jak i w tym wypadku, aby dana rzecz zwróciła uwagę klienta, musi zatem wydać się mu niezwykle atrakcyjna. Warto również pamiętać, że w przypadku tradycyjnych zakupów konsument zyskuje realny dostęp do produktu – może go dotknąć, przyjrzeć mu się z bliska oraz zapoznać się z wszelkimi informacjami zamieszczonymi na jego etykiecie. I choć w dalszym ciągu pierwsza z tych kwestii nie będzie możliwa w sferze internetowych zakupów, dwie pozostałe uda się w prosty sposób udostępnić usługobiorcom.
Dlatego też każdy produkt w e-commerce powinien być dobrze ukazany na fotografiach – najlepiej jako sam produkt, ale także możliwości jego użytkowania i zastosowania. Natomiast jego opis należy wzbogacić we wszelkie kluczowe informacje. Musimy też postawić na najważniejszą z zasad, czyli – język korzyści, co oznacza nic innego jak CECHA – ZALETA – KORZYŚĆ. Tylko wtedy sprzedający może liczyć na zainteresowanie klientów, a co za tym idzie, na zwiększenie sprzedaży w sieci. Dlatego też w trakcie tworzenia swojej oferty produktowej, musi on przyłożyć należytą uwagę do tworzenia opisów produktów w swoim sklepie internetowym.
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
Tworzenie opisów produktowych w sklepie internetowym to z pozoru proste zadanie. Wielu przedsiębiorców uważa, że wystarczy wypisać nazwę produktu, najważniejsze cechy czy parametry i voilà – produkt może trafić do sprzedaży. Niestety bagatelizowanie tej kwestii bardzo często sprawia, iż e-sklep nie będzie generował zysków, a potencjalni klienci udadzą się na zakupy do konkurencji. Musimy przecież wczuć się w naszych klientów, a także odpowiednio ich przekonać do naszego produktu. Dlatego też opis produktu w sklepie internetowym powinien bowiem zostać utworzony w oparciu o kilka bardzo istotnych kwestii. Jakich?
Poznaj grupę docelową
Zanim właściciel sklepu internetowego przystąpi do tworzenia opisów produktów, powinien dobrze dookreślić swoją grupę docelową. Tylko wtedy opracowywana treść będzie atrakcyjna dla klientów, do których zostaje skierowana. Pozwoli nam też łatwiej wczuć się w ich wymogi i oczekiwania. W tym aspekcie warto odpowiedzieć sobie na pytanie: kto i dlaczego najczęściej korzysta z oferty mojego sklepu? Istotne jest, aby zebrać o potencjalnych klientach jak najwięcej informacji – o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania czy zainteresowaniach. Warto także postawić się na miejscu docelowego konsumenta i samodzielnie określić, jakie czynniki byłyby w stanie pomóc mu w podjęciu decyzji o finalizacji zamówienia.
Twórz wyłącznie unikalne opisy
W opisie produktu najważniejsze jest użycie słów kluczowych – zarówno z perspektywy klienta, który w ten sposób może szybko dotrzeć do pożądanego asortymentu, jak i wyszukiwarki, która pozycjonuje sklep w Internecie. W tym przypadku warto pamiętać, by tworzone treści nie były powielane z innych stron internetowych. Unikalne opisy nie tylko lepiej zaprezentują sklep na tle konkurencji, ale także wyróżnią daną ofertę w wynikach wyszukiwania, spośród innych powielających się treści. I choć wielu osobom tworzenie każdego opisu produktu z osobna wydaje się niezwykle czasochłonne, z perspektywy długoterminowej owoce takiego działania mogą okazać się bardzo korzystne dla przedsiębiorstwa.
Dokładnie przedstaw swój produkt
Unikalność treści nie powinna jednak przysłaniać najważniejszej kwestii, jaką jest precyzyjne opisanie towaru i jego zastosowania – w końcu sama nazwa produktu niewiele jest w stanie zdradzić klientowi. Zanim konsument zdecyduje się na złożenie zamówienia w sklepie internetowym, bardzo często pragnie jak najwięcej dowiedzieć się na temat swojego przyszłego zakupu. Wszelkich niezbędnych informacji o parametrach, danych technicznych czy cechach produktów powinien dostarczyć mu właśnie skrupulatnie przygotowany opis. W sytuacji, w której kluczowe informacje nie zostaną w nim uwzględnione, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż klient rozpocznie poszukiwanie ich w sieci na własną rękę. W takiej zaś sytuacji może chętniej skorzystać z konkurencyjnej oferty, na której znajdzie odpowiedź na nurtujące go kwestie.
Postaw na język korzyści
Opis produktu w sklepie internetowym powinien zostać utworzony przy użyciu języka korzyści. Oznacza to, iż jego treść należy wzbogacić o różnorodne sformułowania, które najpierw ukażą klientowi cechy produkt, a później związane z tym zalety i korzyści. Nie można jednak opierać takich informacji wyłącznie na pustych sloganach. Każda z podanych deklaracji – jak choćby stwierdzenie, iż jest to najchętniej wybierany produkt na rynku – powinna mieć swoje poparcie w konkretnych, prawdziwych dowodach. Warto zatem umiejętnie i naturalnie podkreślać zalety swojego asortymentu, pozostając jednak wiarygodnym dla potencjalnych klientów.
Pamiętaj o zasadach SEO
Jedną z głównych reguł tworzenia opisów produktów dla sklepów internetowych jest podążanie za zasadami SEO (czyli optymalizacja stron). Optymalizacja treści w tym zakresie pozwoli na zwiększenie widoczności sklepu w wyszukiwarce. Warto pamiętać, że cała procedura działa na zasadach algorytmów, dlatego też niezbędne jest wplatanie do opisu słów kluczowych, za pomocą których klienci poszukują w Internecie pożądanych przez siebie produktów. I choć zadanie to nie jest skomplikowane, nie można też zbyt bardzo nasycić tekstu podobnymi frazami. W trakcie tworzenia opisu nie wolno zapominać także o merytoryce – każde słowo klucz powinno być wprowadzone sensownie, aby cała treść dostarczała konstruktywnych informacji na temat produktów.
Bądź kreatywny
W tworzeniu opisów produktów dla sklepów internetowych niezbędna jest też odrobina kreatywności! Unikalna treść przedstawiona w ciekawy sposób, z pewnością o wiele bardziej zaangażuje klientów, aniżeli dane techniczne przedstawione w sposób pozbawiony emocji – w końcu celem sprzedawcy jest dotarcie do ludzi, nie robotów. Tworzone treści powinny być przedstawione w czytelny, przystępny sposób tak, by nie wzbudzać wątpliwości w kupującym.
Zdecyduj, w jaki sposób chcesz prezentować produkt
Znając grupę docelową i ich oczekiwania, warto zastanowić się w jaki sposób prezentować produkt, oraz jakie znaczenie mu nadać. Skupmy się również na wartościach (biorąc pod uwagę piramidę Maslowa), które są niezbędne dla klienta podczas tego zakupu i uwzględniajmy je w opisie. Wszystkie te elementy sprawią, że nasze treści będą się wyróżniać i idealnie wpasują się w oczekiwania odbiorcy.
Cechy idealnego opisu produktowego
Skoro wiemy już, że dobry opis produktu w sklepie internetowym to taki, który jest unikalny, angażuje i zachęca klientów do zrealizowania wirtualnego koszyka, jednocześnie dokładnie przedstawiając wszystkie niezbędne cechy produktu oraz korzyści płynące z jego zakupu, warto też przyjrzeć się bardziej formalnej stronie całego procesu tworzenia treści. Mowa tu przede wszystkim o formie, jaką musi przybrać taki opis oraz o języku, który powinien w niej występować. Jak opisywać produkty w sklepie internetowym?
Opis produktu: forma
Głównym celem opisów produktów w sklepach internetowych jest wyjaśnianie funkcji danego przedmiotu oraz zachęcenie klientów do jego nabycia. Aby przygotować treść, która w pełni sprawdzi się w obu tych aspektach, warto pamiętać o kilku niezbędnych elementach. Przede wszystkim chodzi tu o klarowny przekaz, wzbogacony opisem najważniejszych cech produktu. Na samym początku opisu powinna znaleźć się pełna nazwa produktu tak, by klient nie miał wątpliwości, jaki produkty został mu zaprezentowany. Cała treść powinna przyjąć formę tekstu podzielonego na poszczególne akapity, z czego każdy z nich musi przedstawiać odmienne informacje o produkcie. W przypadku przedstawiania konkretnych parametrów warto użyć punktorów, dzięki którym treść stanie się bardziej przystępna. Dobrym elementem organizacji tekstu jest także pogrubienie istotniejszych fragmentów czy kluczowych haseł. Aby opis przyciągał uwagę czytelnika, warto wzbogacić go o grafiki czy zdjęcia. Istotnym aspektem tworzenia opisu produktu dla sklepu internetowego jest także dostosowanie długości prezentowanej treści. Szacuje się, iż w większości przypadków wystarcza, gdy opis oscyluje w granicach 1000-1500 znaków ze spacjami. Taka ilość treści pozwoli na przedstawienie produktu, jednocześnie nie zanudzając klienta oraz wpisując się w długość preferowaną przez wyszukiwarki internetowe.
Opis produktu: język
W tworzeniu dobrych opisów dla sklepów internetowych niezbędne jest także użycie odpowiedniego języka. Aby dana treść dotarła do klientów, należy przygotować ją przy zastosowaniu strony czynnej, używając krótkich, nieskomplikowanych zdań. Warto też postawić na dynamikę tekstu, poprzez wdrożenie do opisu czasowników dynamicznych. Użycie prostych słów będzie gwarancją, iż przekaz dotrze do każdego, kto będzie nim zainteresowany. Jeżeli w opisie znajdują się trudniejsze słowa lub wyrażenia, warto wyjaśnić ich znaczenie – to, co jest oczywiste dla twórcy, nie zawsze bowiem jest klarowne dla czytelnika. Warto pamiętać również, by język korzyści nie był aż nadto wartościujący. Nie sztuką jest bowiem wyolbrzymienie zalet danego produktu, a wiarygodne przedstawienie go w korzystnym świetle bez zbędnego ubarwiania opisu.
Samodzielnie czy z pomocą agencji zewnętrznej?
Prawidłowo utworzone opisy produktów mogą stać się podstawą do zbudowania przewagi nad konkurencją z branży, co w perspektywie długoterminowej może zaowocować umocnieniem pozycji sklepu internetowego na rynku. Z pewnością dla wielu właścicieli sklepów wizja ta jest niebywale kusząca. Nie każdy z nich jest jednak w stanie samodzielnie przygotować opisy produktów, które spełnią wszystkie prezentowane wyżej wymogi. W przypadku niewielkich biznesów, których właściciele dysponują czasem (oraz lekkim piórem!) sprawa nie jest skomplikowana – wystarczy zgłębienie treści z kilku internetowych poradników, zapoznanie się z przykładami dobrze utworzonych opisów i można zabrać się do indywidualnego przygotowywania treści. Nie każdy przedsiębiorca ma jednak czas na takie czynności. Rozwiązaniem w tej sytuacji może okazać się zlecenie tego zadania zewnętrznej agencji, specjalizującej się w tworzeniu opisów produktów pod sklep internetowy. I choć przedsiębiorca musi liczyć się z poniesieniem niemałych kosztów za utworzenie unikalnych treści oraz ich optymalizację pod kątem SEO, rezygnacja z opisów może być dla niego o wiele bardziej kosztowna. Jeżeli więc prowadzisz duży sklep internetowy i nie masz czasu zająć się tworzeniem treści na własną rękę, rozwiązanie to na pewno okaże się dla Ciebie pomocne. Pamiętaj jednak, by nie traktować go po macoszemu.
Opisy produktów w sklepie internetowym przepisem na sukces?
W prowadzeniu działalności internetowej liczy się przede wszystkim pomysł, który wyróżni sklep na tle konkurencji. Takim czynnikiem może okazać się wiele rzeczy – bez wątpienia także i atrakcyjnie przygotowane, bogate w merytoryczną treść opisy produktów! Skrupulatnie przygotowany opis, który dokładnie ukazuje dany produkt, jednocześnie nienachalnie zachęcając klienta do jego zakupu, w dużej mierze buduje zaufanie do marki, czego owocem staje się rosnące zainteresowanie proponowaną ofertą. Opisy skrojone pod preferencje klientów mogę więc okazać się prawdziwym przepisem na sprzedażowy sukces! Nie zapominaj więc, by poświęcić im należytą uwagę. W trakcie tworzenia opisów warto postawić się na miejscu klienta i przeanalizować własne potrzeby i wymagania, które pojawiają się, podczas robienia zakupów. Po przeczytaniu opisu dany produkt powinien nie tylko wydać się kupującemu niezwykle atrakcyjny, ale też nie wzbudzić w nim żadnych wątpliwości. Dzięki temu pewniejsze jest, iż klient w ostatniej chwili nie zrezygnuje z zakupu, udając się po pożądane produkty do innego sprzedawcy. Jeżeli więc prowadzisz sklep internetowy, nie zapominaj o tym, co na pozór może wydawać się błahostką. W końcu najmniejsze rzeczy miewają największe znaczenie.