Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. W samej Polsce funkcjonuje ponad 50 tysięcy sklepów internetowych (stan z drugiej połowy 2021 roku), a przecież działalność internetowa może wybiegać na globalną skalę. Z roku na rok powstaje coraz więcej e-sklepów, przez co też coraz więcej osób decyduje się na zainwestowanie w sklep internetowy. Jak to wygląda w praktyce i ile pieniędzy należy wyłożyć, aby odnieść sukces w sprzedaży online?
Zapewne chcesz od razu wiedzieć, ile kosztuje sklep internetowy. Zacznijmy jednak od początku. Zanim zdecydujesz się na założenie sklepu internetowego, należy dokładnie przemyśleć, co i komu chcesz sprzedawać. Oferta na rynku jest niezwykle bogata, a konkurencja duża, dlatego wcześniejsza analiza jest kluczowa. Gdy już zdecydujesz, jakie produkty trafią do Twojego sklepu, zastanów się, kim są Twoi potencjalni odbiorcy i jakie są ich potrzeby. Czy są to seniorzy, a może młodzi ludzie? Mieszkają w wielkim mieście czy na wsi? Taka analiza pomoże ci dokładnie zaplanować działania marketingowe, które przełożą się na efektywne pozyskiwanie klientów. A im więcej lojalnych klientów, tym większe zyski.
Platformy e-commerce
Sklepy internetowe uzależnione są od prawidłowego działania serwerów i ciągłego dostępu do sieci. Muszą także mieć swoje miejsce w internecie, dlatego trzeba znaleźć dla nich odpowiednią platformę. Koszt uruchomienia sklepu internetowego zależy od tego, na którą z nich się zdecydujesz. Możesz skorzystać z:
- Bezpłatnej platformy typu open source – gdy nie masz przeznaczonego zbyt dużego budżetu, możesz postawić na samodzielne stworzenie witryny za pomocą darmowych CMS-ów (ang. Content Management System), czyli systemów do zarządzania treścią. Jedynym z takich narzędzi jest WordPress. Do jakościowego prowadzenia e-sklepu często stosuje się dodatkową wtyczkę – WooCommerce – dzięki której WordPress zintegruje się ze sklepem internetowym. Należy pamiętać, że darmowe zastosowania są dobre jedynie na początek. Z czasem rozwój działalności będzie wymagał nowych, lepszych rozwiązań, które przeważnie są płatne.
- Platformy abonamentowej – takie rozwiązanie sprawdzi się osobom, które nie czują się zbyt pewnie w projektowaniu wyglądu sklepów internetowych i wolą zdać się na gotowe szablony. Tego rodzaju platformy dostępne są w chmurze, a za dostęp płaci się abonament w wysokości kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Wadą tego narzędzia jest dość ograniczony wybór personalizacji, a gdy nie opłacisz abonamentu na czas, utracisz dostęp nie tylko do witryny, ale i do wszystkich danych.
- Spersonalizowanej platformy na zamówienie – inaczej nazywanej platformą dedykowaną. Jest to najdroższy ze sposobów inwestowania w sklep internetowy, ponieważ do pracy nad witryną zatrudnia się zespół programistów, którzy tworzą strony internetowe od zera. Koszt takiego rozwiązania będzie się wahał od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Masz jednak pewność, że stawiasz na indywidualność i pełną, profesjonalną obsługę.
Platforma to nie wszystko. Profesjonalny sklep internetowy powinien mieć swoją własną domenę, a także ogólnodostępny regulamin sklepu. Koszt opłacenia domeny oscyluje wokół kilkudziesięciu złotych. Jeśli zaś chodzi o regulamin, to aby zaoszczędzić, możesz skorzystać z ogólnodostępnego szablonu w internecie. Za profesjonalne opisanie polityki sklepu musisz zapłacić odpowiednią sumę w kancelarii prawnej. Kolejnym niezbędnym krokiem jest zadbanie o wygląd sklepu, zgodny z zasadami UX (User Experience). Tworzenie sklepu internetowego wymaga przemyślenia, jak ma wyglądać layout, jak prezentować się będą produkty – ważne, aby interfejs graficzny był intuicyjny, a proces składania zamówienia przejrzysty i nieskomplikowany.
Jak sprzedawać w sklepie internetowym?
Samo prowadzenie sklepu internetowego również będzie się wiązało z pewnymi kosztami. Dotyczyć będą nie tylko sposobów wysyłki (umowa z dostawcami), metod płatności, ale także administracji i obsługi sklepu czy odpowiedniego dostosowywania treści na stronie. Istotne jest zadbanie o precyzyjne opisy produktów. W sklepach internetowych klient bazuje jedynie na fotografiach, nie może ani dotknąć, ani przymierzyć tego, co chce kupić. Zdjęcia powinny być więc estetyczne i dobrze doświetlone.
Koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego będą się również wiązały z koniecznością magazynowania towaru. O ile w przypadku e-sklepu nie musisz wynajmować lokalu pod sprzedaż, tak dodatkowy magazyn będzie może nie koniecznością, ale na pewno czymś, co przyczyni się do poprawy funkcjonalności sklepu. Skróci czas realizacji zamówień i wysyłki towaru do klienta. Możesz również skorzystać z usług dropshippingu. Działa to na zasadzie korzystania z dostępnych już hurtowni. Gdy klient składa u Ciebie zamówienie, Ty wysyłasz je do dystrybutora i to on zajmuje się wysyłką. W tym przypadku odchodzą koszty magazynowania, jednak nie masz kontroli nad tym, jak pakowane będą Twoje produkty.
Marketing internetowy
Strategia marketingowa powinna opierać się nie tylko na pozyskiwaniu nowych klientów, ale także dbaniu o tych stałych poprzez programy lojalnościowe lub specjalne rabaty. Aby sklep internetowy przyciągał jak największą rzeszę odbiorców, warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie stron. Od tego zależy, jak wysoko Twoja witryna będzie się pojawiała w wynikach wyszukiwania. Możesz zająć się tym samodzielnie lub zlecić zadanie optymalizacji strony agencjom SEO – co automatycznie zwiększa koszty. Prowadzenie e-sklepu wymaga jednak inwestowania w dobrą reklamę internetową, zważywszy na mnogość konkurencji na rynku. Sposobów na promocję w sieci jest mnóstwo: promocja w mediach społecznościowych, współpraca z influencerami czy sponsorowane reklamy w Google Ads.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego
Na pytanie, ile dokładnie kosztuje założenie sklepu internetowego, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, a właściwie jedyna odpowiedź to: wszystko zależy. Od tego, na jaką platformę się zdecydujesz, ile postanowisz zainwestować w marketing oraz czy będziesz zatrudniać dodatkowych pracowników.
Warto pamiętać, że koszt sklepu internetowego łączy się przeważnie z koniecznością prowadzenia działalności gospodarczej, a więc odprowadzaniem wszystkich składek do ZUS-u (chyba że Twój przychód nie przekracza 50% minimalnej pensji krajowej – wtedy nie musisz zakładać własnej działalności). Niezbędna będzie również rejestracja firmy w CEIDG. Samo złożenie wniosku jest bezpłatne, tak samo jak zgłoszenie rejestracji działalności gospodarczej do ZUS-u. Sprawa ma się inaczej przy samym prowadzeniu tejże działalności. W tym przypadku dochodzą takie koszty jak składka ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego, odprowadzanie podatku oraz obsługa księgowa. Same wydatki na ZUS w 2021 roku wynoszą ok. 1380,18 złotych (bez ubezpieczenia chorobowego). Obsługa księgowa to koszt ok. 100 złotych, chyba że zdecydujesz się na zatrudnienie księgowej/księgowego na etat – wtedy koszty zdecydowanie wzrosną.
Nie odpowiemy, ile dokładnie kosztuje sklep internetowy, jest to bowiem uzależnione od wielu czynników. Poza tym sukces w sprzedaży nie polega jedynie na założeniu sklepu internetowego. Inwestuj w marketing, pozycjonowanie i estetycznie zaprojektowaną witrynę, a także wydajne serwery, aby udźwignęły zwiększony ruch na stronie. Pamiętaj, że rozwój wymaga czasu, pracy i … odpowiedniego budżetu.