Handel elektroniczny rozwija się w dynamicznym tempie zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów na marketing, ten „tradycyjny” oraz w mediach społecznościowych. Niektóre rozwiązania wyszły sprzedawcom i klientom naprzeciw, a jednym z nich jest właśnie marketplace. Obecnie funkcjonuje również na Facebooku. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest marketplace, poznasz najpopularniejsze platformy w środowisku e-commerce, a także korzyści dla sprzedających i kupujących.
Co to jest marketplace?
Zanim podpowiemy, czy warto zdecydować się na taką formę sprzedaży, należy wyjaśnić, na czym ona polega. Marketplace to platforma, na której właściciele sklepów internetowych mogą wystawiać swoje towary. Jest to więc miejsce zrzeszające różnych sprzedawców internetowych, a także ich potencjalnych klientów – nie bez powodu nazywane internetowym targiem. Z marketplace mogą zatem korzystać zarówno osoby prywatne, jak i sprzedawcy. Jest to doskonały sposób na zaoszczędzenie na działaniach marketingowych przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgów i – co za tym idzie – możliwie większej sprzedaży produktów.
Sprzedaż na marketplace
Jak działa marketplace? W bardzo prosty sposób. Wystarczy założyć konto na platformie i połączyć je ze swoim sklepem internetowym. Można również założyć stronę w dedykowanych zakładkach na platformie. Marketplace będzie pobierał prowizję od sprzedaży lub z góry opłacany abonament. Taki model jest formą ochrony sprzedającego przed ewentualnym niedokonaniem płatności za wysłane już towary. Gdy klient dokona płatności, marketplace odejmie od kwoty wskazane w regulaminie odsetki.
Właściciele sklepów internetowych mogą czerpać różnorodne korzyści z platformy marketplace. Jedną z nich jest dostarczenie dodatkowego źródła przychodów. Odchodzi również problem związany z marketingiem, budowaniem własnej strony i kanałów promocji. Sprzedawcy mogą korzystać także z gotowych raportów przedstawiających wyniki sprzedaży. Ponadto, sklepy internetowe, które wystawiają swoje oferty na platformach marketplace, korzystają nie tylko ze zwiększonych zasięgów i sprzedaży. Poprzez samo pokazanie sklepu użytkownikom sprzedawca informuje klientów o możliwości skorzystania z jego usług. Z takiego rozwiązania mogą więc korzystać zarówno duże firmy, jak i małe, lokalne przedsiębiorstwa.
Z kolei kupujący, dzięki platformom marketplace, mają dostęp do wielu sklepów w jednym miejscu. Umożliwia to porównanie cen, a także korzystanie z obniżek. Taka opcja sprzedaży zapewnia również bezpieczeństwo podczas dokonywania płatności. Właściciele marketplace weryfikują każdego sprzedawcę, który wystawia swoje produkty na ich stronie i interweniują w przypadku problemów ze sprzedażą. Zapewnia to klientom dodatkową ochronę w trakcie zakupów.
Gdzie najlepiej sprzedawać w internecie?
Jeśli zależy Ci na stworzeniu sklepu internetowego za pomocą platformy marketplace, warto zapoznać się z tymi najczęściej odwiedzanymi przez klientów. Do najpopularniejszych platform marketplace w Polsce należą:
- Allegro.pl – lider na polskim rynku e-commerce, postrzegany jako ogromny sklep internetowy z licznymi, różnorodnymi produktami. W 2020 roku serwis odwiedziło 18 mln użytkowników z 1,4 mld odsłon. Konkuruje z nim jedynie Ceneo.pl, plasujące się na drugim miejscu w rankingu popularności.
- Showroom.pl – jest to jeden z największych butików internetowych, mających w swej ofercie głównie odzież, obuwie i dodatki.
- Morele.net – serwis sprzedaje głównie takie produkty jak komputery, elektronika, telewizory i pozostałe sprzęty RTV i AGD. Jest mniej popularny niż Allegro.pl, jednak klienci odwiedzają go równie chętnie.
- OLX.pl – działa na nieco innych zasadach niż wyżej wymienione platformy. Oferty skierowane są nie tylko od strony właścicieli e-commerce (model B2C – Business to Customer), ale również od zwykłych konsumentów (model C2C – Customer to Customer). Użytkownicy tego portalu mogą nie tylko kupować i sprzedawać, ale także szukać pracy czy mieszkania.
Z kolei do najpopularniejszych platform na świecie zalicza się:
- Amazon – najbardziej znana platforma typu marketplace na świecie, zrzesza sprzedawców internetowych ze wszystkich krajów. Można tam kupić przeróżne przedmioty, od książek po ubrania czy elektronikę.
- AliExpress – jest to chiński serwis sprzedażowy, z tego względu najczęściej swoje produkty sprzedają tam mniejsze lub większe chińskie przedsiębiorstwa. Platforma charakteryzuje się niskimi cenami i kosztami dostawy.
- Etsy.com – nieco mniej znany marketplace, zrzeszający głównie artystów. W ofercie wystawianych produktów można znaleźć obrazy, rysunki, kartki okazjonalne czy innego rodzaju przedmioty handmade.
- Zalando – odzieżowy sklep internetowy, obecnie działa na skalę międzynarodową, sprzedając nie tylko w Europie, ale i w Brazylii czy Rosji. Oprócz ubrań można tam znaleźć również obuwie i dodatki. Jest to miejsce, w którym klienci znajdą wiele swoich ulubionych marek.
Facebook Marketplace – kolejny kanał sprzedaży
Branża e-commerce, ze względu na swój dynamiczny rozwój, podjęła ekspansję na social media. Za tworzenie platform typu marketplace biorą się przeważnie duże korporacje. Nic więc dziwnego, że spośród różnych portali społecznościowych, taka propozycja wyszła właśnie od Facebooka – zrzeszającego miesięcznie prawie 3 miliardy aktywnych użytkowników na całym świecie – który stworzył własne miejsce do sprzedaży internetowej o nazwie Facebook Marketplace.
Nie należy mylić Facebook Marketplace ze sklepem Facebooka – są to dwa odrębne rodzaje usług. Sklep jest dedykowany małym lub dużym biznesom, podpina się go pod konkretny profil na Facebooku. Z kolei marketplace to osobne targowisko, które działa na podobnej zasadzie, co wcześniej wymienione platformy, z tą różnicą, że przypomina bardziej sprzedaż lokalną lub tę na serwisie OLX. Nowa zakładka Facebooka została stworzona z nastawieniem na wymianę produktów pomiędzy zwykłymi użytkownikami (handel C2C). Niemniej jednak może z niego korzystać także każdy przedsiębiorca, ale jedynie jako osoba prywatna, a nie z konta firmowego.
Internet otworzył przed handlem wiele możliwości. Płatności coraz częściej dokonywane są w sieci, a konsumenci decydują się na zakup produktów online. Obecnie marketplace są dostępne również na portalach społecznościowych, między innymi na Facebooku. W artykule przedstawiliśmy jedynie wybrane platformy, ich lista jest oczywiście zdecydowanie dłuższa. Mnogość różnorodnych opcji na rynku sprawi, że wszyscy sprzedawcy znajdą miejsce dla swojego sklepu.