Własny biznes wymaga sporego nakładu działań marketingowych. Aby firma przynosiła zyski, musi mieć odbiorców, którzy zapewnią jej byt rynkowy. Jak pozyskać nowego klienta? Poznaj etapy budowania relacji z odbiorcą, a także dowiedz się, co warto wdrożyć do swojej komunikacji i działań promocyjnych.
Pozyskiwanie nowych klientów – co to oznacza?
Pozyskiwanie klientów to proces, na który składa się wiele czynników. Każda firma może samodzielnie definiować cel tego procesu. Dla jednych przedsiębiorców finalizacją pozyskiwania konsumentów będzie sam zakup, dla drugich wyznacznikiem okaże się zaakceptowanie lub zatwierdzenie oferty przez drugą stronę transakcji. Niektóre firmy uznają pozyskanie klienta dopiero, jeśli w trakcie okresu reklamacyjnego nie pojawią się żadne zwroty w sklepie internetowym lub uwagi. Tak naprawdę definicja terminu „pozyskać klienta” jest elastyczna i zależna od wymagań, jakie stawia sobie przedsiębiorstwo. Każda instytucja może dowolnie manewrować celem, który uzna za zakończenie procesu pozyskiwania klientów.
Jak pozyskać klientów do sklepu internetowego?
Warto wiedzieć, że choć istnieją różne metody pozyskiwania klientów, to skuteczne zdobywanie odbiorców u wszystkich powinno wyglądać w podobny sposób. Cały proces można podzielić na trzy główne etapy. Fazy działania odnoszą się do psychologicznych potrzeb każdego konsumenta. Prowadząc własny biznes, należy znać czynniki wpływające na decyzyjność zakupową potencjalnych klientów. Dobrze jest więc pamiętać o tym, że ludzie dokonują transakcji z firmami, które znają, lubią, a także darzą zaufaniem.
Etap 1 – poznanie marki przez potencjalnych klientów
Świadomość istnienia marki i wiedza na temat jej działalności to pierwsze elementy, które należy wypracować u odbiorcy. Aby móc pozyskać konsumenta, musisz dać się najpierw poznać. Sukcesem najwyższej wagi będzie osiągnięcie pozycji marki Top of Mind. Ranga ta oznacza, że firma wskazywana jest jako pierwsze skojarzenie z daną branżą lub produktem. Do takiego stanu prowadzi jednak długa droga, którą trzeba sobie wypracować poprzez przemyślany i zaplanowany kontakt z odbiorcami należącymi do grupy docelowej biznesu. Co robić, aby zapisać się w głowach potencjalnym klientom? Ważnym elementem jest dotarcie do swoich targetów na poziomie różnych kanałów komunikacyjnych. Badania wskazują, że chcąc pozyskać klienta, który ostatecznie skorzysta z Twojej usługi, musisz zainicjować około pięciu „spotkań”. Chodzi o zadbanie o widoczność w sieci, gdzie dochodzi do punktu styku z pożądanym odbiorcą. Chcąc pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy w oczach publiczności należy zainwestować w ciekawy content marketing oraz obsługę mediów społecznościowych. Jeśli będziesz tworzyć atrakcyjne treści, podniesiesz szanse na to, że odbiorca zainteresuje się ofertą Twojej firmy. Chcąc pozyskać klienta produkuj content oryginalny i wyróżniający Cię na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw. Aby zaistnieć w świadomości odbiorców, uruchom bloga i załóż firmie jej media społecznościowe. Publikuj angażujące treści związane z Twoją branżą. Możesz również tworzyć i udostępniać ciekawe raporty, które wpłyną na ekspercki wizerunek firmy. W mediach społecznościowych i na blogu przedstawiaj interesujące case studies, a także wykorzystuj atrakcyjne formy przekazu takie jak infografiki bądź materiały wideo.
Zadbaj również o przyjemną dla odbiorcy stronę swojego przedsiębiorstwa lub sklepu internetowego. Pamiętaj o tym, że strony internetowe stanowią wizytówki przedsiębiorstw. Dobrze prowadzona witryna pomoże Ci w pozyskiwaniu klientów. Chcąc zachęcić internautę do podjęcia współpracy z firmą, opisz w przystępny sposób pole działania oraz cechy wyróżniające Twoją markę. Tworząc stronę internetową i zakładkę „o nas” nie stawiaj na banalne stwierdzenia typu „profesjonalne podejście”, „unikalny styl” czy „najwyższa jakość”. Potencjalny klient odbiera takie frazy jak puste określenia, które nie dają mu żadnego poglądu na rzeczywistą działalność firmy. Strona lub sklep internetowy musi wyróżnić Cię wśród innych ofert i zachęcić nowych klientów do skorzystania z Twojej usługi.
Chcąc zdobyć klientów, warto również wybić swój biznes w sieci. Mowa o pozycjonowaniu, dzięki któremu strony internetowe wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google. Widoczność w Internecie możesz uzyskać dzięki działaniom SEO lub też inwestując w reklamy. SEO zapewnia naturalną widoczność w wynikach organicznych, ale jest żmudnym procesem, którego efekty są rozłożone w czasie. Reklamy mogą dać szybsze wyniki dotyczące widoczności. Potencjalnym klientom wyświetlać się będzie informacja o tym, że treść jest sponsorowana. Warto też zoptymalizować stronę pod kątem prawidłowego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. To z nich korzysta większość osób, odwiedzając strony internetowe. Jeśli sprzedajesz produkty, dobrym rozwiązaniem będzie również aplikacja mobilna. Innym sposobem na dotarcie do potencjalnego klienta mogą być serwisy ogłoszeniowe. Widoczność na takich portalach może wpłynąć nie tylko na zaistnienie w świadomości odbiorcy, ale nawet na nawiązanie kontaktu czy skorzystanie z usługi.
Etap 2 – polubienie marki
Drugim etapem, z którym wiąże się pozyskiwanie klientów, jest wypracowanie emocjonalnej więzi z odbiorcami. Jeśli potencjalny klient już zna Twoją firmę, to teraz musi ją jeszcze polubić. Z punktu widzenia klienta marka musi być przyjazna oraz przystępna, ale i godna szacunku – ważny jest więc kontekst personalny i zawodowy. Chcąc zdobyć klientów, pokaż im, że firma ma swoją filozofię i ludzką stronę. Konsumenci kupują emocje i doświadczenia. Warto więc przedstawić human story, swój styl i ludzkie podejście do biznesu. Chcąc pozyskać klienta poprzez wzbudzenie emocjonalnego afektu warto również podejmować się działań CSR (corporate social responsibility), organizować angażujące konkursy i wydarzenia lub też nawiązywać współprace z influencerami czy innymi firmami. Tych ostatnich należy dobierać ostrożnie. Pamiętaj, że ich wizerunek (dobry albo i nie) wpłynie na odbiór Twojej marki.
Oprócz pokazania się z pozytywnej strony zadbaj również o dobry User Experience (UX). Satysfakcjonująca obsługa klienta e-commerce może zaważyć o skorzystaniu z Twoich usług. Jeśli pokażesz, że rozumiesz perspektywę i problem odbiorcy, zwiększysz szansę na zainteresowanie się Twoją marką. Warto zainwestować też w e-mail marketing, który pomoże Ci trafić z przekazem do osób, które już znają firmę i jej cele.
Etap 3 – wzbudź zaufanie odbiorców
Pozyskiwanie interesanta wymaga również wzbudzenia jego zaufania do marki. Z badań wynika, że ludzie wybierają to, co jest dla nich pewne i mało ryzykowne. Musisz więc zapewnić potencjalnych odbiorców, że korzystanie z Twoich usług będzie właśnie takie. Zadbaj o przejrzystą komunikację oraz stały kontakt z interesantem. Wywiązuj się z terminów, które sam ustaliłeś. Jeśli informujesz o tym, że odpowiadasz na maile w ciągu 24 godzin, bądź konsekwentny i dotrzymaj słowa. Inaczej klient może się do Ciebie zrazić, a co za tym idzie zrezygnować z usług. Zaufanie wzbudzi też bogate portfolio, w którym przedstawisz dotychczasowe działania i osiągnięcia. Taka transparentność wygląda atrakcyjniej niż lakoniczne „bogate doświadczenie” umieszczane w zakładce z informacjami o firmie.