Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy online. Według badań przeprowadzonych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w 2020 roku ponad 70% internautów regularnie kupuje produkty w internecie, a pandemia koronawirusa znacząco przyczyniła się do wzrostu zainteresowania rynkiem e-commerce. To doświadczenie pokazało nie tylko konsumentom, ale i przedsiębiorcom, że handel elektroniczny coraz bardziej zyskuje na wartości. Warto poznać korzyści z prowadzenia sprzedaży online i zainwestowania w sklep internetowy.
Czym jest e-commerce?
Zaczęliśmy od „wychwalania” sprzedaży online, jednak warto wyjaśnić, czym właściwie jest e-handel. Polega on na sprzedawaniu i kupowaniu produktów z wykorzystaniem sieci internetowej. Jest to stosunkowo młoda gałąź gospodarki, a jej nazwa pochodzi od angielskiego terminu e-commerce. Słowo to weszło do polskiego uzusu językowego, dlatego obecnie używa się obu pojęć wymiennie. W praktyce oznaczają jednak to samo. Obecnie na rynku wyróżnia się kilka rodzajów handlu elektronicznego:
- B2B – (Business to Business) – między przedsiębiorstwami,
- B2C – (Business to Customer) – między biznesem a klientami,
- C2B – (Customer to Business) – między klientem a firmą,
- C2C – (Customer to Customer) – między klientami.
Jakie są zalety handlu elektronicznego?
Prowadzenie własnego biznesu nie jest łatwym zadaniem. Internet znacząco ułatwił prowadzenie własnej działalności, ale jednocześnie zwiększył konkurencję na rynku. Obecnie niemal każda dziedzina życia przenosi się do sieci i nie ominęło to także handlu. Korzyści będą się różniły w zależności od branży poszczególnych sklepów internetowych, niemniej jednak możemy wyróżnić kilka głównych zalet przeniesienia sprzedaży produktów do sieci.
- Oszczędność na wynajmie lokalu – prowadzenie strony internetowej jest zdecydowanie tańsze niż wynajem lokalu w atrakcyjnej lokalizacji. Nie musisz też zastanawiać się, który towar warto wystawić na półki, a który zostawić na magazynie. Oszczędzasz więc nie tylko na wynajmie, ale i na dodatkowych magazynach czy zatrudnianiu pracowników. A niższe koszty przekładają się na zwiększone zyski ze sprzedaży.
- Pełna dyspozycyjność – sklep internetowy jest dostępny 24/7, co oznacza, że klienci mogą zrobić w nim zakupy o każdej porze dnia. Znacząco wydłuża to czas pracy bez konieczności ponoszenia kosztów zatrudnienia dodatkowych sprzedawców. Jest to zdecydowany atut w porównaniu ze sprzedażą stacjonarną, kiedy to sklep przeważnie jest otwarty w określonych godzinach. Całodobowa obsługa przyczynia się do zwiększenia sprzedaży.
- Ułatwiony marketing i promocja sklepu – jak już wcześniej wspomniano, współcześnie niemal każda dziedzina życia przenosi się do internetu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sprzedaż stacjonarną, czy internetową, będziesz musiał zainwestować w odpowiednie środki marketingowe, a jedną z najpowszechniejszych form promocji jest właśnie ta w mediach społecznościowych. Jeśli na swoich kontach umieścisz link do strony internetowej, klient będzie mógł od razu przejrzeć całą ofertę, a także zapoznać się z nowościami (możesz go o tym informować za pomocą newslettera). Promocja w internecie to również zwiększona szansa na pozyskanie nowych klientów. Warto więc w nią zainwestować, zwłaszcza że obecnie niemal każdy podmiot rynku e-commerce posiada własny sklep internetowy.
- Pełna oferta produktów – Znika również problem z dostępnością towaru. W elektronicznym sklepie możesz pokazać klientom pełną ofertę, a nie jedynie jej wybraną część. Pamiętaj, żeby dodać dokładny opis każdego produktu, ponieważ klienci zwracają na to szczególną uwagę – pomaga im to w podejmowaniu decyzji o konkretnym zakupie. Łatwiejszy jest również proces obsługi zwrotu towarów
- Możliwość analizy rynku i ciągłej aktualizacji oferty – jest to znacząca przewaga sklepu internetowego nad stacjonarnym. Możesz nie tylko podejrzeć, jak komunikuje się konkurencja lub jak wygląda jej oferta, ale także przeanalizować zachowania klientów. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu internetu kontrolujesz ruch w swoim sklepie, najchętniej oglądane produkty czy reakcje na rabaty i oferty promocyjne. Dzięki takiej analizie masz większą szansę zachęcić potencjalnych klientów do zakupów.
Dodatkową korzyścią, zarówno dla przedsiębiorstw, jak i indywidualnych klientów, jest globalność sklepu. Internet to narzędzie, dzięki któremu możesz sprzedawać nie tylko w lokalnej okolicy, ale i na drugim końcu świata. Konsumenci również nie muszą się ograniczać ani do miejsca, ani w czasie.
Zalety sklepów internetowych
Przedstawiliśmy korzyści, jakie przedsiębiorcy mogą wynieść z prowadzenia sklepu w internecie. Warto również zapoznać się z zaletami dla klienta.
- Oszczędność czasu – poprzez prowadzenie działalności internetowej zaoszczędzasz nie tylko swój czas, ale przede wszystkim czas swoich klientów. Nie marnują go na dojazdy i mogą w tym samym momencie porównywać ceny w różnych sklepach.
- Sprawna obsługa zamówień – klient pragnie szybko i sprawnie zrobić zakupy, a e-sklep powinien mu to zadanie ułatwić. Oczywiście można z góry założyć, że tak jest, ponieważ konsument nie musi chodzić między półkami i szukać interesującego go przedmiotu, wystarczy tylko wpisać jego nazwę w wyszukiwarkę sklepu. Niemniej warto usprawnić sam proces składania zamówienia poprzez różne formy płatności i szybką dostawę.
- Tańsze zakupy – sklepy internetowe o wiele częściej oferują dodatkowe rabaty i specjalne promocje np. na wybraną część asortymentu. Takie działanie sprawia, że konsumenci chętniej i częściej zaglądają na stronę internetową sklepu, co może przekładać się na częstsze zakupy.
Potencjalne zagrożenia
Jedną z głównych wad prowadzenia działalności w handlu elektronicznym jest duża konkurencja. Ponadto, wciąż istnieje odsetek populacji, który nie jest przekonany do płatności internetowych i nie ufa umowom zawieranym w sieci. Na co zwracać uwagę, aby uniknąć porażki? Przede wszystkim na wydajność serwera, szacunek wobec klienta i budowanie jego lojalności, przejrzysty proces składania zamówień, a także niskie koszty dostawy.
Istnieje duża szansa, że przeniesienie biznesu do sieci przyniesie Ci więcej korzyści niż strat. Sklepy internetowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem i nawet duże stacjonarne molochy czy sieciówki sprzedają swój towar także w sieci. Zalety e-usług przeważnie przewyższają ryzyko, a w dobie postępującej cyfryzacji warto przekonać się do przenoszenia usługi do sieci.