Sprzedaż rozmaitych towarów przez Internet rozwija się w zawrotnym tempie. To właśnie drogą elektroniczną nabywamy coraz większą ilość produktów, jednocześnie ograniczając wizyty w sklepach stacjonarnych. Zakupy online mają wiele zalet: pozwalają zaoszczędzić czas, gotówkę, a także nerwy. Po prostu w wolnej chwili o każdej porze przeglądamy strony i za pomocą kilku kliknięć finalizujemy transakcję. Branża e-commerce nie tylko zmienia oblicze kupowania, ale także otwiera szereg nowych możliwości zawodowych. Praca w dynamicznym i wciąż rozwijającym się sektorze pozwala nie tylko dobrze zarabiać, ale także odczuwać satysfakcję oraz obserwować zachodzące zmiany. Jednym z ciekawszych stanowisk jest specjalista ds. e-commerce, który odpowiada przede wszystkim za wdrażanie sprzedaży internetowej. Co jeszcze charakteryzuje tę posadę? Jak zostać specjalistą ds. e-commerce? Co warto wiedzieć? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania.
Branża e-commerce – co to?
Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że Internet stanie się tak dużą częścią życia każdego z nas, nawet w kontekście pracy zawodowej. Aktualnie już wszyscy wiemy, że branża e-commerce to nic innego, jak wygodna sprzedaż w Internecie i robienie zakupów w sklepach online. Internet w ciągu kilku lat stał się niezastąpiony – dziś swobodnie korzystamy z mediów społecznościowych, wysyłamy maile, realizujemy przelewy elektroniczne, zamawiamy produkty, a nawet wykonujemy służbowe obowiązki zdalnie — w zaciszu własnego domu.
Specjalista ds. e-commerce – czym się zajmuje?
Niezwykle szybki rozwój branży e-commerce sprawia, że firmy nieustannie poszukują wykwalifikowanych pracowników do kompleksowej obsługi sklepów internetowych. Podczas przeglądania witryny internetowej, konsument wrzuca do wirtualnego koszyka interesujące go towary, jednak całym procesem sprzedaży musi zająć się odpowiedni pracownik. Tym głównie zajmuje się specjalista e-commerce. Co jeszcze należy do jego codziennych obowiązków? Osoba na tym stanowisku odpowiada za:
- monitorowanie i udoskonalanie funkcjonowania sprzedaży sklepu internetowego,
- nadzorowanie procesów sprzedaży,
- analizowanie sytuacji rynkowej,
- dbanie o dobre relacje z klientami sklepu,
- współtworzenie strategii marketingu i sprzedaży,
- wdrażanie działań promocyjnych,
- zarządzanie witryną i ofertą sklepu online,
- monitorowanie social mediów,
- badanie potrzeb klientów,
- działania związane z koordynacją prac informatycznych,
- współpracę z przewoźnikami, a także z innymi działami firmy,
- analizowanie zmieniających się trendów e-commerce,
- opracowywanie strategii komunikacji z klientami,
- raportowanie wyników i ich regularna analiza,
- budżetowanie, np. działań marketingowych i sprzedażowych,
- zarządzanie zespołem,
- dbanie o zadowolenie klienta: działania wizerunkowe.
Oczywiście zakres obowiązków specjalisty ds. e-commerce w każdej firmie będzie wyglądał trochę inaczej, o czym warto pamiętać.
Jakich umiejętności wymaga się od specjalisty e-commerce?
Jak można zauważyć, osoba obejmująca stanowisko specjalisty sprzedaży internetowej jest zaangażowana w rozmaite, wymagające działania, którym nie zawsze łatwo sprostać. Dbanie o klientów, pilnowanie, żeby sklep działał bez zarzutów, zajmowanie się nie tylko sprzedażą, ale także marketingiem i zadaniami związanymi z PR-em. To wszystko sprawia, że specjalista ds. e-commerce powinien charakteryzować się umiejętnością organizacji pracy własnej, odpornością na stres, samodzielnością, zdolnościami komunikacyjnymi i przejawiać inicjatywę w działaniu. Zawsze mile widziane są chęci do ciągłego rozwoju. Naturalnie nie obejdzie się też bez odpowiedniej wiedzy z zakresu e-commerce, którą należy stale aktualizować. Np. coraz większy nacisk kładzie się na ekologiczny ecommerce, dlatego warto mieć wiedzę z tego zagadnieniaOsoby na tym stanowisku powinny dobrze znać marketing i posiadać doświadczenie w handlu z naciskiem na sprzedaż online. Przydatna będzie co najmniej dobra znajomość języka angielskiego i swobodne „poruszanie się” w programach, takich jak: Google Analytics i Google Ads. Specjalista ds. e-commerce nie może mieć problemów z obsługą komputera, a także interfejsu popularnych platform sprzedażowych, co stanowi jego podstawowe narzędzia codziennej pracy.
Specjalista e-commerce – jak nim zostać?
Najlepszym kandydatem na to stanowisko będzie specjalista, który ma już doświadczenie w prowadzeniu sklepu internetowego. Różnorodność zadań wymaga nie tylko bardzo dobrej znajomości branży, ale także praktyki w zarządzaniu zespołem. Specjalista e-commerce musi posiadać wiedzę biznesową, marketingową oraz ekonomiczną. Jako że rynek e-handlu wciąż jest dość świeży, nie istnieje jedna prosta ścieżka do przedstawianego zawodu. Bardziej niż wykształcenie będzie liczyło się doświadczenie w branży i chęć do samodzielnego rozwoju. Dokształcać można się, uczestnicząc w dedykowanych szkoleniach i kursach, bądź na studiach podyplomowych. Do tego zawsze warto śledzić czasopisma internetowe i nie tylko związane z e-commerce, a nawet czytać blogi tworzone przez branżowych ekspertów.
Czy warto pracować w branży e-commerce?
Stanowiska specjalistyczne zawsze mogą liczyć na satysfakcjonujące wypłaty — nierzadko z dodatkową premią lub innymi benefitami pozapłacowymi. Oczywiście na wysokość zarobków wpływają różne czynniki, np. wielkość firmy, specyfika zadań, umiejętności, doświadczenie zawodowe, lokalizacji. Inaczej zarabiają managerowie w małych miejscowościach, a inaczej w największych miastach. Stanowisko specjalisty e-commerce jest dedykowane osobom, które dobrze orientują się w branży oraz są nastawione na ciągły rozwój i podnoszenie kwalifikacji.