W dobie kwitnącego handlu internetowego sytuacja, w której na ostatnim etapie finalizacji zamówienia klient porzuca swój koszyk, nie jest niczym zaskakującym. Powodów takiego zachowania może być wiele – znalezienie u konkurencji oferty lepszej cenowo, brak możliwości dostawy towaru za pośrednictwem ulubionej firmy kurierskiej, czy niemożność opłacenia zamówienia w pożądany sposób. Aby uniknąć ostatniej z wymienionych sytuacji, warto przeanalizować, jakie metody płatności są oferowane przez sklepy internetowe.
Różnorodność metod płatności w sklepach internetowych
W obecnych czasach klienci sklepów internetowych cenią sobie przede wszystkim wygodę – w końcu robienie zakupów z domu ma być przyjemnością, która ogranicza konieczność udawania się do sklepu stacjonarnego. Oprócz bogatego asortymentu, korzystnych cen oraz różnorodnych akcji promocyjnych, warto zadbać także o inne kwestie, które w dalszym ciągu przez niektórych właścicieli e-commerce są traktowane po macoszemu. Mowa tu przede wszystkim o sposobach płatności, jakie oferują oni w swoich sklepach internetowych. Jest to o tyle istotne, iż w momencie, gdy konsument nie zauważy wśród nich pożądanej przez siebie metody, może zrezygnować z finalizacji zakupów i udać się do konkurencyjnego sklepu. Aby uniknąć tak przykrej sytuacji, warto wyjść naprzeciw każdemu klientowi, który potencjalnie mógłby być zainteresowany oferowanymi produktami czy usługami. Jak to zrobić? Stawiając na różnorodność! Im więcej metod płatności znajdzie się w Twoim sklepie internetowy, tym większa szansa, iż to właśnie w nim klient zaopatrzy się w niezbędne rzeczy. Co więcej, dla wielu osób możliwość płatności na kilka sposobów, to gwarancja zaufania i wiarygodności firmy. Owocem tego będzie wykreowanie dobrego imienia marki oraz umocnienie pozycji na rynku, co w przyszłości może przynieść przedsiębiorstwu wymierne korzyści. Skoro już wiesz, że istotna jest przede wszystkim możliwość wyboru formy płatności wedle indywidualnych preferencji, sprawdź, których metod płatności nie może zabraknąć w Twoim sklepie online!
Płatności w sklepie internetowym – jakie należy wziąć pod uwagę?
W wyborze form płatności dla sklepu internetowego warto kierować się obowiązującymi trendami, które ukazują, jaki system płatności jest najchętniej wybierany w polskich sklepach internetowych. To właśnie one przyczyniają się do wzrostu zainteresowania ofertą danego e-commerce. Sprawy tej nie należy bagatelizować, nawet gdy uważa się, iż nie ma ona pierwszorzędnego znaczenia w sprzedaży.
Najpopularniejsze metody płatności w Internecie
- Szybki przelew – niewątpliwie w ciągu ostatnich lat jedną z najpopularniejszych metod płatności online stały się tak zwane szybkie przelewy. Statystycznie na tę formę płatności decyduje się ok. 1/3 kupujących. Z pewnością za popularność tego typu transakcji odpowiada możliwość intuicyjnego i błyskawicznego opłacenia zakupów ze sklepu internetowego. Po przejściu z koszyka do finalizacji płatności, klient zostaje bezpośrednio przekierowany na stronę platformy, odpowiedzialnej za jej realizację. Tam spośród listy propozycji wybiera swój bank i potwierdza płatność SMS-em lub na płaszczyźnie aplikacji mobilnej. Wygoda tego systemu płatności polega na tym, iż nie istnieje konieczność samodzielnego przepisywania wszystkich danych, niezbędnych do wykonania przelewu. Wszystkie dane zostają bowiem automatycznie przeniesione do formularza. Migracja środków finansowych na konto sprzedawcy odbywa się automatycznie, co dodatkowo przyspiesza cały proces realizacji zamówienia. Obecnie wśród najpopularniejszych, a zarazem najbardziej zaufanych operatorów płatności internetowych znajdują się: PayU oraz Przelewy24. I choć działają oni na analogicznych zasadach, przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe bardzo często decydują się na udostępnienie klientom możliwości skorzystania z usług obu operatorów.
- BLIK – tuż obok internetowych systemów płatności, coraz większą popularność zyskują płatności mobilne. Korzystać mogą z niego osoby, które posiadają konto bankowe w: Alior Banku, ING, Millenium, mBanku, Banku Spółdzielczym, Santanderze, PKO Banku Polskim, GetIn Banku, Credit Agricole, Banku BPS, Noble Banku, BNP Paribas, Banku Pekao, Banku Pocztowym, Nest Banku oraz Banku Spółdzielczym w Brodnicy. Lista ta jest jednak stale poszerzana tak, by klienci innych placówek również mogli skorzystać z tej metody płatności. Sam BLIK również jest obsługiwany przez wcześniej wymienionych operatorów płatności internetowych. Z tą jednak różnicą, że do wykonania przelewu niezbędny jest telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją mobilną. Aby wykonać przelew, należy wygenerować w niej sześciocyfrowy kod, który jest ważny tylko przez dwie minuty i wprowadzić go we właściwe pole płatności. W ostatnim kroku niezbędne jest potwierdzenie transakcji z płaszczyzny mobilnej bankowości. Również w tym przypadku nie istnieje konieczność przepisywania danych odbiorcy, do którego ma trafić przelew. Pieniądze na koncie sprzedawcy pojawiają się automatycznie.
- Tradycyjny przelew – pomimo postępującej informatyzacji, dla wielu osób kwestia tego, jak płacić w Internecie, pozostaje niezgłębioną tajemnicą. Wśród metod płatności w sklepach internetowych obowiązkowo powinien więc znaleźć się także tradycyjny przelew bankowy. Ta metoda najczęściej jest wybierana przez osoby, które cenią sobie bezpieczeństwo transakcji – cały proces polega bowiem na samodzielnym wysłaniu przelewu poprzez internetową bankowość lub w placówce pocztowej czy siedzibie banku – lub nie posiadają dostępu do płatności przez Internet. Po finalizacji zamówienia klient otrzymuje od sprzedawcy wiadomość, w której podane są wszelkie niezbędne dane – w tym numer rachunku bankowego, na który należy wykonać płatność. I choć w dalszym ciągu dla wielu osób ta forma płatności przewyższa internetowe możliwości, bezpośrednio wiąże się z nią konieczność dłuższego oczekiwania na zaksięgowanie wpłaty. Opóźnieniu ulega także wysyłka zamówienia, dlatego metoda ta nie jest polecana osobom, którym zależy na czasie realizacji.
- Karty płatnicze – oprócz przelewów internetowych, mobilnych czy tradycyjnych, sklep internetowy powinien oferować także możliwość płatności kartą kredytową (lub debetową). Również i ona jest obsługiwana przez operatorów PayU i Przelewy24, co skutkuje natychmiastowym pojawieniem się pieniędzy na koncie sprzedającego. Dla wielu osób płatność kartą jest wygodniejsza od przelewu, ze względu na brak konieczności logowania się do internetowej bankowości. Chcąc uiścić opłatę za kupowany towar, wystarczy w odpowiednim formularzu podać imię i nazwisko osoby, na którą wystawiona jest karta, numer karty kredytowej, datę jej ważności oraz znajdujący się na odwrocie kod CVV lub CVC. Kolejnym – i ostatnim! – krokiem jest potwierdzenie transakcji w aplikacji bankowej lub poprzez wpisanie odpowiedniego kodu SMS.
- Płatność za pobraniem – bardzo często oferowane formy płatności zakładają również możliwość opłacenia zamówienia za pobraniem. Jest to szczególnie atrakcyjne dla klientów, którzy decydują się na dokonanie drogiego zakupu i czują obawy przed wykonaniem transakcji na tak znaczącą kwotę. Oprócz sceptyków, z możliwości płatności przy odbiorze korzystają także ci, którzy nie posiadają konta bankowego lub zwyczajnie nie odnajdują się w sferze płatności online dedykowanych dla sklepów internetowych. W związku z tym mogą oni opłacić zamówienie bezpośrednio u kuriera. Należy liczyć się jednak z koniecznością posiadania odliczonej kwoty gotówki.
- PayPal – systemy płatności internetowych mogą przybierać również formę elektronicznych portfeli. Jednym z popularniejszych jest PayPal. Najczęściej jednak z jego funkcji korzystają klienci zagraniczni. Aby móc opłacać zamówienia ze sklepów za pomocą e-portfela, w pierwszej kolejności należy przelać pieniądze na wirtualne konto w portalu przy pomocy karty płatniczej lub konta bankowego. Przedsiębiorcy decydujący się wprowadzić PayPal w metodach płatności muszą jednak wiedzieć, że za każdą płatność wpływającą do sklepu, naliczona zostaje prowizja.