Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy internetowe, nie tylko na specjalne okazje, takie jak święta, ale również przy realizacji codziennych potrzeb np. zakupów spożywczych. Internet zdecydowanie nakręcił konsumpcję, w końcu nie trzeba wychodzić z domu, aby nabyć interesujący nas towar. Jednocześnie stworzył też dodatkowe miejsce dla oszustów, którzy podszywają się pod sklepy internetowe i wyłudzają płatności od klientów. Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego i na jakie elementy warto zwracać uwagę, robiąc zakupy online.
Bezpieczne zakupy w sieci
Bezpieczne zakupy w Internecie to nie skomplikowana łamigłówka matematyczna, należy jednak pozostawać czujnym na podejrzane zachowania w sieci. Nie ma problemu w przypadku sklepów, które funkcjonują również na platformach typu marketplace, ponieważ każdy z serwisów w Internecie jest wcześniej weryfikowany przez właścicieli danej platformy. Jednak nawet w przypadku mniejszych sklepów nie należy od razu obawiać się najgorszego. Co powinno zwracać Twoją uwagę? Przede wszystkim sporo niższe ceny niż te rynkowe. Wielu klientów może złapać się na atrakcyjną ofertę i nie zwrócić uwagi na pozostałe istotne rzeczy, dlatego przed zakupem warto zrobić przegląd ofert na rynku. Podczas dokonywania zakupów w sieci sprawdzaj dokładnie, czy podane koszty w podsumowaniu zamówienia zgadzają się z cenami podanymi na stronie. Sporną kwestią jest także podawanie danych osobowych. Wiarygodny sklep internetowy będzie wymagał podania jedynie podstawowych informacji o kliencie, takich jak imię i nazwisko, miejsce zamieszkania (w domyśle adres wysyłki) i adres e-mail (czasami również numer telefonu, ale nie jest to wymóg konieczny). Nigdy nie podawaj sprzedawcom swojego numeru PESEL lub numeru karty bankowej. Jakakolwiek prośba o dodatkowe dane powinna wzbudzić Twoje wątpliwości.
Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?
Każdy sklep internetowy powinien także udostępniać dokładne dane firmy, a więc nazwę, adres siedziby oraz dane kontaktowe – numer telefonu i adres e-mail. Przeważnie znajdują się w zakładce Kontakt lub w stopce witryny internetowej. Jeśli to nie wystarczy, można również sprawdzić, czy dany sklep internetowy znajduje się na liście KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) lub we wpisach CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Nie każdy przedsiębiorca będzie figurował w obydwu wpisach (np. jednoosobowe działalności gospodarcze podlegają jedynie pod CEIDG – nie znajdziesz ich na liście KRS). Kolejną sprawą jest certyfikat SSL (Secure Socket Layer), który ze względów bezpieczeństwa i ochrony danych powinny posiadać sklepy online czy strony bankowe. Wiarygodność sklepu internetowego można sprawdzić poprzez kliknięcie w ikonę kłódki przy adresie witryny. Gdy sprzedawca wykupił certyfikat, powinien pokazać się komunikat, że strona jest bezpieczna.
Dobrym sposobem będzie również sprawdzenie opinii pozostałych użytkowników np. na forach dyskusyjnych lub serwisach specjalnie do tego przeznaczonych takich jak Opineo.pl. Dlaczego opinie klientów na stronie sklepu nie wystarczą? Niektórzy sprzedawcy, a w szczególności ci, którzy mają na celu kogoś oszukać, wykupują lub samodzielnie generują sztucznie pozytywne opinie na swojej stronie. Warto być wyczulonym na takie zachowania i sprawdzać opinie w różnych źródłach. Zrób także rozeznanie w sieci. Obecnie niemal każdy sklep internetowy posiada dodatkowo konta na mediach społecznościowych (chociażby w celach marketingowych). Zwróć przy tym uwagę na aktywność pod postami oraz częstotliwość ich dodawania. Twoją czujność powinny wzbudzić niskie liczby polubień i komentarzy w stosunku do wysokiej liczby obserwujących.
Płatności i polityka sklepów internetowych
Aby sprawdzić sklep internetowy, warto przyjrzeć się takiej sprawie jak metody płatności. Do najpowszechniejszych zalicza się szybkie przelewy (co umożliwiają serwisy takie jak Przelewy24, Dotpay lub PayU), a także płatność BLIKIEM. Korzystanie z tych serwisów jest nazywane bramkami płatności. Gdy sklep oferuje takie metody, możesz mieć pewność, że jest wiarygodny, ponieważ sprzedawcy muszą uprzednio podpisać umowę na takie usługi. W większych sklepach internetowych będzie również możliwość opłacenia zamówienia kartą podarunkową. Czego się wystrzegać? Jeśli w danym sklepie internetowym będzie jedynie możliwość opłacenia tradycyjnym przelewem, a co więcej – nie będzie opcji kontaktu z właścicielami strony – lepiej zrezygnować z takich zakupów.
Warto również zwrócić uwagę, czy sklep udostępnia w swoim serwisie zasady dokonywania zakupów online. W każdym sklepie klient powinien mieć możliwość zapoznania się z polityką prywatności, w której zawarte będą informacje o polityce zwrotów, kosztach i sposobach dostawy i przede wszystkim informacje o ochronie danych osobowych. Wszelkie warunki dotyczące zawarcia umowy za pośrednictwem sieci powinny być zawarte w regulaminie sklepu. Znajduje się on przeważnie na końcu strony internetowej, jest także udostępniany klientom w końcowym procesie składania zamówienia. Gdy przepisy zawarte w regulaminie będą niejasne lub wątpliwe (np. brak prawa do zwrotu w sklepie internetowym), powinno być to znakiem alarmowym.
Jak rozpoznać oszustów?
Oszuści w Internecie potrafią się dobrze kamuflować, jednak możemy wyróżnić kilka aspektów, które pozwolą nam ich zidentyfikować. Pierwszym z nich jest sprawdzenie domeny i całego adresu strony. Pamiętaj, że konkretną domenę można użyć tylko raz. Fałszywe strony sklepu będą się podszywać pod te autentyczne, np. zamieniając kolejność słów w adresie strony. Przykład: https://nazwa.sklepu/platnosci będzie zastąpiona http://platnosci-nazwasklepu. W tym przypadku można również sprawdzić, czy sprzedawca ma wykupiony certyfikat SSL – wtedy do „http” będzie dodana literka „s”, tworząc „https”. Ważnym aspektem jest również poprawność językowa. Na podejrzanych stronach opisy produktów albo zapisy w regulaminie będą składane lakonicznie lub potocznie mówiąc „nie po polsku” – tak jakby pisał je bot, a nie człowiek. Praktyką często stosowaną przez oszustów jest także wysyłanie linków w prywatnych wiadomościach w celu zrealizowania płatności. O wiele częściej ma to miejsce w handlu C2C (czyli sprzedaży pomiędzy zwykłymi konsumentami), jednak może się zdarzyć także w przypadku sklepu internetowego. Żaden sprzedawca (nawet prywatny) nie powinien wysyłać jakiegokolwiek linku do banku lub jakiejkolwiek innej witryny, ponieważ nie jest mu to potrzebne. Warto więc być wyczulonym na takie wiadomości.
Nie trzeba posiadać zaawansowanych umiejętności informatycznych, by sprawdzić sklep internetowy – wystarczy wiedzieć, jakie zasady sprzedaży obowiązują sprzedawcę oraz co powinno znaleźć się na stronie sklepu. Zwróć uwagę na metody płatności i prowadzenie kont na platformach społecznościowych. Każdy wiarygodny serwis powinien być także zabezpieczony certyfikatem SSL. Jeśli nie jesteś pewien/pewna co do autentyczności danego sprzedawcy, dla własnego bezpieczeństwa zrezygnuj z zakupów. Konkurencja w e-commerce jest o tyle duża, że dany produkt z pewnością będzie dostępny w innym miejscu w Internecie.