Co warto wiedzieć, aby zapowiadana wizyta kuriera przebiegła sprawnie? Żeby uniknąć rozczarowań i nieporozumień, Twoim obowiązkiem jest zapoznać się z najważniejszymi prawami oraz obowiązkami, jakie ustala swoim pracownikom firma kurierska. Dowiedz się, co klient ma prawo egzekwować od kuriera, a co nie należy do jego obowiązków.
Zakres obowiązków kuriera
Pęd zakupowy i coraz większa popularność branży e-commerce przekładają się na coraz częstsze korzystanie z firm kurierskich. Nadawanie i odbieranie paczek stało się chlebem powszednim, przez co kurierzy mają ręce pełne roboty. Coraz częściej przychodzą pod drzwi Polek i Polaków z zamiarem odebrania lub dostarczenia długo wyczekiwanej przesyłki. Skoro korzystanie z usług kurierów stało się w dzisiejszych czasach tak powszechne, warto zaznajomić się z prawami oraz obowiązkami kuriera, aby wiedzieć, czego klient ma prawo wymagać, a czego nie. Zamawiając i opłacając przesyłki, oczekujesz jak najlepszej obsługi. Dowiedz się, co wchodzi w skład prawidłowej obsługi klientów przez kurierów.
Czego masz pełne prawo oczekiwać od kuriera? Jego podstawowym zadaniem jest odbiór przesyłek od klientów, czyli nadawców, i dostarczenie ich pod wskazany adres odbiorcy. Oczywiście w skład tego wchodzi bezpieczne dostarczenie bez ryzyka uszkodzeń w transporcie. Jeśli jest paczka powyżej 30 kilogramów, dostarczenie nie musi przebiec w formie door-to-door. Oznacza to, że kurier wraz z przesyłką muszą pojawić się pod drzwiami domu i dostarczyć ją do rąk własnych adresata. Obowiązkiem kuriera nie jest jednak czekać na klienta. Doręczyciel zobligowany jest również do pobrania należności za dostarczenie przesyłki pobraniowej. Dostawa przesyłek nie zostanie zrealizowana, póki odbiorca nie uiści obowiązkowej opłaty.
Co obowiązkiem nie jest, czyli usługi dodatkowe
Mylne założenia lub nieznajomość tego, co wchodzi w skład obowiązków pracowników firm kurierskich, skutkuje nierzadko nieporozumieniami na linii klient – kurierzy. Jak tego uniknąć? Powyżej opisaliśmy, jakie są obowiązki kuriera i co mamy prawo od niego wymagać. Zdarzają się jednak klienci, którzy oczekują, że kurier wykona czynności, do których nie jest zobowiązany. Przykładem jest wnoszenie wszystkich paczek pod drzwi adresata. Tak jak pisaliśmy wyżej, kurier ma obowiązek wnieść przesyłkę pod wskazany adres, jednak wyłącznie, jeśli waga paczki nie przekracza 30 kilogramów. Jeśli towary są zbyt ciężkie, kurier ma prawo odmówić wniesienia przesyłki na dane piętro. Niektóre firmy kurierskie oferują swoim klientom dodatkowe usługi, które przewidują wniesienie ciężkiego pakunku do mieszkania. Wiążą się one jednak z dodatkową opłatą. Jeśli wiadomo, że zamawiany przez Ciebie towar może być dużych gabarytów, zastanów się wcześniej, w jaki sposób ma być on doręczony. Pomoże Ci to zaoszczędzić rozczarowań bądź niepotrzebnych scysji z kurierem.
Wspomnieliśmy także, że w skład obowiązków kuriera wchodzi pobranie należności od adresata. Nie oznacza to jednak, że kurier dysponuje dużą ilością pieniędzy i drobnymi, które może klientowi wydać. Warto mieć na uwadze, że kurier nie ma obowiązku wydania reszty. Należy uprzednio zwrócić uwagę, czy pieniądze przygotowane na opłacenie usługi są odliczone. Kolejną kwestią, która nierzadko jest przyczynkiem do nieporozumień, to przewidywany czas doręczenia przesyłki. Obowiązkiem kuriera jest dostarczyć paczkę pod wskazany dom. Klient jest informowany o dniu planowanego dostarczenia najczęściej poprzez wiadomość SMS lub mailowo. Nie będą to raczej konkretne godziny – w standardowej usłudze paczki dostarczane są po prostu w godzinach pracy kuriera, czyli zazwyczaj od 8 do 16. Jeśli dostawca nie zastanie adresata w domu, może, ale nie musi czekać, aż klient się pojawi. W tym momencie należy zwrócić uwagę na obowiązki adresata. Jego zadaniem jest zagwarantować sprawny odbiór. Pamiętaj, że kurier nie ma także obowiązku dzwonić ze swojego telefonu do klienta, jadąc samochodem dostawczym przez miasto, aby upewnić się, że ten czeka na niego pod wskazanym adresem. Dla wygody odbiorcy w wielu firmach kurierskich proponują wykupienie dodatkowych usług, które pozwolą dostarczyć paczkę w najbardziej dogodnych warunkach. Są to między innymi dostawy w wyznaczonym wąskim przedziale czasowym, dostawy w weekendy, obowiązkowy kontakt telefoniczny przed dostarczeniem przesyłki, magazynowanie paczki w magazynie. Są to jednak usługi płatne.
O czym warto pamiętać przed wizytą kuriera?
Niecierpliwe czekanie, aż kurier zapuka do drzwi to znane wszystkim uczucie. Warto jednak odpowiednio się do tego przygotować. Jeśli będzie to nadanie paczki, zwróć uwagę, czy jest ona odpowiednio zapakowana oraz zaadresowana. Niezwykle ważna kwestia to także ocena gabarytu paczki. Pamiętaj, że kurier nie waży ani nie mierzy pakunku. Weryfikacja paczki następuje dopiero w magazynie firmy kurierskiej, podczas której mierzy się oraz porównuje wagę paczki do tej zadeklarowanej przez nadawcę. To klient ocenia, jaki paczka ma gabaryt i pod tym względem wykupuje odpowiednią dla niej usługę. Kurier nie bierze więc odpowiedzialności za każdą paczkę, nawet w sytuacji, w której okazuje się, że przesyłka jest zbyt ciężka, przez co w magazynie została naliczona dodatkowa opłata na konto nadawcy. Kurier zobowiązany jest jedynie odebrać przesyłkę i sprawdzić, czy nie stanowi zagrożenia przy przewozie. W przypadku innych sytuacji, takich jak naliczone opłaty, odpowiedzialność ponosi nadawca.
Podczas czekania na odbiór przesyłki, pamiętaj także o innych zasadniczych kwestiach. Sprzedawcy internetowi często przypominają i zachęcają adresata, by otwierali i sprawdzali zawartość paczki jeszcze w obecności kuriera przy odbiorze. Dlaczego to takie ważne? Wówczas łatwo określić, czy towar bezpiecznie i w jednym kawałku trafił do odbiorcy, a jeśli jest uszkodzony lub istnieje podejrzenie uszkodzenia, za ewentualne usterki może odpowiedzieć firma kurierska. O czym jednak należy pamiętać? Jeśli odbiorca chce zweryfikować zawartość w obecności kuriera, czynność ta musi poprzedzać podpisanie protokołu odbioru paczki. Jeśli najpierw podpisze protokół, a później wyrazi chęć sprawdzenia stanu pakunku, wówczas kurier nie ma obowiązku być obecnym przy otwieraniu. W przeciwnym wypadku jednak musiałby się zgodzić. Co, jeśli odbiorca zwróci uwagę na mechanicznie uszkodzoną przesyłkę? Wówczas kurier ma obowiązek skontrolować zawartość towaru oraz sporządzić odpowiedni protokół, jednak może mieć to miejsce wyłącznie, jeśli poświadczenie odbioru nie zostało jeszcze podpisane przez adresata przy odbiorze. Aby zaoszczędzić sobie niemiłych niespodzianek, miej na uwadze, jakie czynności należy wykonać i o czym warto pamiętać przy wizycie doręczyciela przesyłek.
Podsumowanie
Zanim przesyłka trafi w ręce adresata, musi minąć wiele przystanków na drodze dostawy. Zawód kuriera nie należy więc do najprostszych. Ci zaś, jako pracownicy pierwszego kontaktu, nierzadko zostają obciążeni przez klientów wieloma skargami lub oskarżeniami, na przykład o uszkodzoną paczkę czy spóźnienie z dostawą, często bezpodstawnie. Aby tego uniknąć, warto przed nadaniem lub odbiorem paczki dowiedzieć się, jakie są prawa i obowiązki kuriera. Miej jednak na uwadze, że jeśli kurier nie ma obowiązku wydać odbiorcy reszty lub zadzwonić z uprzedzeniem o niedalekiej wizycie, nie oznacza, że tego nie zrobi. Kurierzy mogą być różni, jednak tego typu zachowania mogą wynikać wyłącznie z chęci i dobrej woli doręczyciela firmy kurierskiej.