Korzystanie z firm kurierskich stało się dla nas codziennością. Coraz chętniej to właśnie im powierzamy zadanie dostarczenia paczki pod wskazany przez nas adres, jak również sami stajemy się odbiorcami przewożonych przesyłek. W obydwóch sytuacjach możemy liczyć na szereg wyjątkowych i przydatnych usprawnień związanych ze sposobem dostawy. I chociaż praktycznie każdy sposób dostawy paczki polega na tym samym, to jednak możemy zauważyć różnice w cenie usług. Z czego one wynikają i co ma na nie ostateczny wpływ? Jak wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję? Sprawdź razem z nami!
Wybór sposobu dostawy przesyłki – co na to wpływa?
W pierwszej kolejności warto zdać sobie sprawę, że jeszcze do niedawna usługi firm kurierskich stacjonujących na polskim rynku ograniczały się wyłącznie do świadczeń tradycyjnego kuriera. Zazwyczaj to na barkach klienta spoczywał obowiązek doręczenia paczki do punktu nadania, a następnie opłacenia jej i przekazania w ręce kuriera. Obecnie zmiany zauważalne są praktycznie na każdej płaszczyźnie, a sama oferta firm kurierskich znacznie się rozszerzyła. W przypadku InPostu wprowadzone udogodnienia dotyczą nie tylko samego nadania paczki, ale przede wszystkim jej odbioru. Już od kilku lat pionierami w tej dziedzinie okazują się nasze nowatorskie całodobowe Paczkomaty InPost, z których klienci mogą wygodnie odbierać paczki o dowolnej porze dnia i nocy, aż przez 48 godzin od momentu otrzymania informacji o umieszczeniu przesyłki w skrytce. Dzięki temu nie muszą oni oczekiwać na przyjazd kuriera, dostosowując odbiór zamówienia do własnych, codziennych planów. Ze względu na popularność Paczkomatów InPost coraz więcej właścicieli e-commerce decyduje się na umieszczenie naszych maszyn na liście metod dostawy, jakie oferują w sklepie internetowym. Wszystko dlatego, że coraz więcej osób chce korzystać z tej usługi, mogą kupować i szybko odbierać tam, gdzie im wygodnie.
Dostawa przesyłki bezpośrednio do domu
Jednak pomimo ogromnego zainteresowania całodobowymi Paczkomatami, nie należy jednak bagatelizować roli standardowego kuriera. Dla wielu osób w dalszym ciągu to właśnie on stanowi główny sposób dostawy zamawianego towaru. W InPost również i tę usługę realizujemy na najwyższym poziomie. Pod tym względem nasza oferta jest skrojona zarówno pod klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Ci pierwsi otrzymują gwarancję błyskawicznego doręczenia paczki – aż 95 proc. przesyłek trafia do rąk odbiorcy już kolejnego dnia roboczego! – po bardzo korzystnej cenie. Dla właścicieli e-commerce oferta jest jednak o wiele bardziej rozbudowana. Szczególnym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszy się możliwość doręczania paczek w weekendy czy o określonych godzinach. Ponadto przedsiębiorcy mogą korzystać również z usług Kuriera Lokalnego, który jest w stanie w ekspresowym tempie doręczyć paczkę do wyznaczonego punktu. Jak zatem widać, możliwości dostarczenia zamówienia do klienta jest naprawdę sporo. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo bliźniaczego celu, różnica między nimi dotyczy kosztów dostawy. Ile więc wynoszą i od czego zależą ceny przesyłek krajowych, realizowanych za pośrednictwem firmy kurierskiej? Co na nie wpływa? I jak wybrać najkorzystniejszą formę wysyłki?
Co wpływa na koszty dostawy przesyłki?
1. Rodzaj przesyłki
Pierwszym aspektem wpływającym na koszty dostarczeniajest rodzaj przesyłki, na którą decyduje się klient. Co oznacza, że oferty proponowane przez firmy kurierskie różnią się między sobą nie tylko sposobem dostawy, ale i związanymi z nim opłatami. Ponadto w niektórych przypadkach dostępne są także dodatkowe opcje, za które może (ale nie musi!) zapłacić usługobiorca. W przypadku wyceny doręczenia paczki niezwykle istotny jest także czas – w tej kwestii od lat panuje ta sama zasada, iż im szybciej, tym… drożej. W InPost doskonale zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest możliwość podjęcia decyzji w oparciu o indywidualne preferencje. Dlatego też stworzona przez nas oferta nie ogranicza się wyłącznie do jednej konfiguracji sposobu dostawy. Obecnie każdy klient może samodzielnie wybrać, gdzie i w jaki sposób zostanie doręczone jego zamówienie ze sklepu – czy bezpośrednio pod drzwi jego domu, a może jednak do jednego z ponad 11 tysięcy całodobowych Paczkomatów w całej Polsce, gwarantujących możliwość odbioru przesyłki o dogodnej porze.
2. Waga i wymiary przesyłki
Kolejnymi niezwykle ważnymi aspektami, jeżeli chodzi o wycenę sposobu dostawy, są waga oraz wymiary paczki. Nie jest żadną tajemnicą, że przesyłki o większych gabarytach podlegają większym kosztom dostawy np. paczka powyżej 30 kg. Zazwyczaj kwestia ta jest skrupulatnie omawiana w regulaminie przewoźnika, w którym zawarte są wszelkie informacje na temat limitów, dotyczących wielkości i wagi wysyłanego towaru. Również i tutaj firma InPost jest w stanie zaoferować różnorodne rozwiązania. W przypadku Paczkomatów każdy nadający i wysyłający zyskuje możliwość dopasowania paczki do jednego z trzech gabarytów:
- A (max. wymiary: 80 X 380 X 640 mm, min. wysokość: 1 mm, max. waga: 25 kg),
- B (max. wymiary: 190 X 380 X 640 mm, min. wysokość: 81 mm, max. waga: 25 kg),
- C (max. wymiary: 410 X 380 X 640 mm, min. wysokość: 191 mm, max. waga: 25 kg).
Musimy tutaj dodać, że całodobowe Paczkomaty to obecnie najkorzystniejszy z oferowanych przez nas sposobów dostawy zamówień ze sklepu internetowego (a także najchętniej wybierane). Z przyjemnością korzystają z niego także osoby, które mają wykupiony pakiet Allegro Smart!, gdyż gwarantuje im darmową, a zrazem szybką dostawę dla zamówień powyżej 40 zł. Niemniej jednak nie każdy towar jest w stanie zmieścić się do całodobowych maszyn. Dlatego też w ofercie usługowej posiadamy możliwość wysyłki paczek tradycyjnym kurierem – w tym przesyłek standardowych, niestandardowych, gabarytowych oraz dłużycowych. W przypadku wysyłki wielkogabarytowego towaru należy jednak liczyć się z dodatkowymi opłatami za transport przesyłki.
3. Odległość punktu nadania przesyłki od miejsca odbioru
Kolejnym aspektem wpływającym na finalną cenę przesyłki jest miejsce przeznaczenia. Opłata za dostawę przesyłki może bowiem wzrastać wraz z dystansem, jaki dzieli nadawcę od odbiorcy. Decyduje o tym większe zużycie paliwa w trakcie transportu. Najczęściej firmy kurierskie doliczają sobie tak zwaną opłatę paliwową, wyrażaną za pomocą procentów, których wysokość jest zależna od aktualnie obowiązujących cen za paliwo. Najczęściej jest ona jednolita na terenie całego kraju.
4. Właściwe zapakowanie towaru
Kwestią, której nie należy bagatelizować w trakcie wysyłki towarów, jest prawidłowe przygotowanie przesyłki do drogi. Największe znaczenie ma tu skrupulatne zapakowanie paczki tak, by nie uległa ona uszkodzeniu w trakcie transportu, czego konsekwencją może być nałożenie kary na nadawcę. W przypadku, gdy opakowanie nie wpisuje się w normy określone przez regulamin firmy kurierskiej (np. gdy przez wzgląd na możliwość przekroczenia jednego z wymiarów towar nie zostaje przez klienta zapakowany w karton, tylko zafoliowany), mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty.
5. Dodatkowe usługi wysyłki
Dotychczas przeanalizowane powody różnic w cenach wysyłek dotyczą wyłącznie tego, co widoczne na pierwszy rzut oka – czyli rodzaju przesyłki, jej wymiarów oraz opakowania. Niemniej jednak w dużej mierze finalne ceny wysyłek są uzależnione od licznych usług dodatkowych, jakie oferują sprzedawcy w sklepach internetowych. Jedną z najpopularniejszych jest oczywiście wysyłka za pobraniem. W dalszym ciągu jest to jedna z najchętniej wykorzystywanych form dostawy w trakcie robienia zakupów w sieci. Dzięki możliwości opłacenia zamówienia bezpośrednio u kuriera, z usług wybranego sklepu internetowego mogą korzystać także osoby, które nie obsługują internetowej bankowości. Zazwyczaj cena wysyłki w takiej sytuacji wrasta o mniej więcej 5 zł. Kolejną dodatkową usługą oferowaną przez dostawców jest przyspieszenie dostawy zamówienia złożonego w sklepie internetowym. Błyskawiczna wysyłka produktów związana jest z koniecznością zintensyfikowania działań logistycznych, dlatego też klient musi liczyć się z poniesieniem dodatkowej opłaty za tę usługę. Na podobnej zasadzie działa doręczanie zamówień w weekendy. Do usług zwiększających cenę wysyłki zalicza się również wykupienie dodatkowego ubezpieczenia u firmy kurierskiej. Zazwyczaj możliwość ta jest proponowana klientom w przypadku dostawy delikatnego produktu, który w trakcie transportu może ulec uszkodzeniu. Dodatkowe opcje wpływające na różnicę cen w proponowanych metodach dostawy związane są również z wykupieniem usług potwierdzenia doręczenia paczki, czy telefonicznego powiadomienia odbiorcy o wysyłce.
Na jakie metody dostarczenia towarów warto postawić w przypadku sklepu internetowego?
W dobie wzrastającej popularności branży e-commerce niezwykle ważne jest zyskanie przewagi nad konkurencyjnymi firmami. Dlatego też sklepy internetowe poszukują korzystnych rozwiązań na każdej możliwej płaszczyźnie. Oprócz atrakcyjnej oferty, nietuzinkowego asortymentu i zachęcających cen, niezwykle istotna staje się także kwestia szeroko rozumianej obsługi klienta. W jej skład bez wątpienia wchodzą także metody dostawy. I choć wielu przedsiębiorców bagatelizuje tę kwestię, nie należy zapominać, iż niejednokrotnie zdarzyła się sytuacja, że to właśnie w trakcie wyboru metody dostawy, klient decydował się porzucić swój wirtualny koszyk. Powodem takiego działania była oczywiście nieobecność preferowanego sposobu wysyłki na liście metod, oferowanych przez sklep internetowy. Według badań przeprowadzonych na grupie internautów, rodzaj i koszt wysyłki to kwestie, na które zwraca uwagę coraz więcej klientów realizujących zakupy w formie online. W całej procedurze należy bowiem pamiętać, że najważniejsza jest wygoda klienta. Warto więc zaoferować mu różnorodne metody dostawy, które będą zróżnicowane zarówno pod kątem sposobu odbioru zamówienia, jak i kosztów związanych z jego doręczeniem.
Darmowa dostawa z Twojego sklepu
W pierwszej kolejności trzeba przemyśleć, czy istnieje szansa na zaoferowanie swoim klientom darmowej dostawy. Zazwyczaj sklepy internetowe decydują się na to gdy działalność e-commerce jest hybrydyczna – czyli kiedy sklep działa zarówno stacjonarnie, jak i online – lub dysponują siedzibą stacjonarną, w której realizowana jest obsługa spływających zamówień. W takiej sytuacji zamówienia złożone przez klientów albo są komplementowane na miejscu, albo dostarczane wraz z dostawą produktów do sklepu. W każdym z tych przypadków właściciel nie ponosi żadnych dodatkowych opłat za transport przesyłek ze sprzedaży, dlatego też może pozwolić sobie na zaoferowanie klientom bezpłatnego odbioru. Opcja darmowej dostawy zawsze jest mile widziana – nawet jeśli ogranicza się wyłącznie do jednego punktu w mieście, w którym aktualnie oddziałuje sklep internetowy. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na udostępnienie takiej metody dostawy swoim konsumentom, dobrym zabiegiem jest zaoferowanie im bezpłatnej wysyłki po przekroczeniu pewnej kwoty zamówienia. Zazwyczaj właściciele sklepów internetowych ustanawiają ją w granicach 100-200 zł. Dzięki temu zauważalny staje się wzrost sprzedaży produktów, bowiem często usługobiorcom o wiele bardziej opłaca się dobrać kolejną rzecz, aniżeli płacić za usługi doręczenia przesyłki. Co jakiś czas można również utworzyć w sklepie tymczasową promocję, obejmującą darmową dostawę, niezależną od kwoty złożenia zamówienia.
Postaw na popularne formy przesyłki!
Oprócz bezpłatnych metod wysyłki produktów ze sklepów internetowych warto również posiadać w ofercie te, które cieszą się największą popularnością. Od wielu lat na ścisłym podium plasuje się standardowy kurier. Wiele osób w dalszym ciągu preferuje możliwość odbioru przesyłki bezpośrednio z domu. Dlatego też w sklepie internetowym nie powinno zabraknąć tej formy wysyłki. Ceny usług kurierskich nie są jednolite – każdy przewoźnik indywidualnie ustanawia bowiem koszty realizowanych przez siebie zleceń. Dlatego też bardzo często spotykanym zabiegiem w sklepie online jest udostępnienie klientom dostawy za pośrednictwem różnych firm kurierskich. Dzięki temu będą oni mogli nie tylko przeanalizować ceny przewoźników oraz czas, w którym zamówione produkty zostaną do nich doręczone, ale także kierować się indywidualnymi preferencjami, co do wyboru samej firmy, której pragną zlecić wykonanie usługi doręczenia.
Standardowy kurier to doskonała opcja dla tych, którzy cenią sobie szybkość i wygodę – wszystkie towary zostaną bowiem doręczone bezpośrednio do ich domu średnio w ciągu dwóch dni. W tym miejscu właściciel sklepu internetowego powinien jednak pamiętać, że nie każdy klient może pozwolić sobie na opłacenie przesyłki z góry lub też nie preferuje takiej formy płatności. Wyjściem z tej sytuacji będzie uwzględnienie wysyłki za pobraniem. Ale nie zapominając o tym, że należy poinformować klienta, iż koszty usługi będą większe, aniżeli w przypadku opłacenia zakupów za pomocą bankowości internetowej czy tradycyjnego przelewu. Istotne jest także podanie konkretnej ceny przesyłki, tuż obok nazwy firmy, która zajmie się jej realizacją. Dzięki temu kupujący w naszym sklepie będzie wiedział, jaką kwotę przygotować kurierowi. Ponadto zawsze pamiętajmy, aby wskazać, jak długo trwa przygotowanie towaru od momentu zakupienia i przybliżony czas dostawy. Niekiedy zdarza się, że zamówione produkty są błyskawicznie potrzebne klientowi. Stąd też musi on wiedzieć ile dni potrwa dostawa.
Błyskawiczna dostawa przesyłki
Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzanie błyskawicznych form wysyłki zamówień. Do ekspresowych usług dostawy zalicza się zarówno kurierów, którzy nawet w dwie godziny są w stanie doręczyć klientowi produkty zamówione w sklepie internetowym, jak i usługę związaną z dostarczaniem paczek w weekend. Z racji tego, że opcja ta skraca dostawę przesyłki o kilka dni, kupujący musi nastawić się na większe koszty. Niekiedy jednak, jeżeli sytuacja jest podbramkowa, jest to dla niego jedna z najodpowiedniejszych usług, dlatego z pewnością z chęcią skorzysta z takiej możliwości. W dalszym ciągu wielu właścicieli sklepów internetowych ogranicza formy wysyłki towarów do klienta wyłącznie do usług standardowego kuriera. Warto jednak pamiętać, że już od kilku dobrych lat prym w dziedzinie usług kurierskich wiodą punkty samodzielnego odbioru. Najczęstszym wyborem klientów e-commerce są Paczkomaty InPost. Całodobowy dostęp do maszyn umożliwia klientom sklepu odbiór przesyłki o dogodnej porze i lokalizacji.
Dostawy do Paczkomatu – szybko i wygodnie
Obecnie na terenie Polski postawiono już ponad 11 tysięcy całodobowych Paczkomatów. Ich usytuowanie nie jest jednak przypadkowe. Paczkomaty znajdują się bowiem w najważniejszych miejscach w mieście – w tym przy centrach handlowych, na stacjach benzynowych oraz przy głównych węzłach przesiadkowych – tak, by każdy klient mógł odebrać swoją paczkę w trakcie załatwiania codziennych spraw. Dostosowanie usługi InPost pod potrzeby klientów to jednak nie tylko wygoda. Tym sposobem rozwiązany bowiem został problem ostatniej mili, co pozytywnie wpływa na stan naszego środowiska naturalnego. Korzystne są także same ceny, jakie oferujemy za wykonanie usługi. Paczkomaty są zatem najlepszą metodą dostawy dla tych, którzy preferują samodzielny odbiór przesyłki, atrakcyjne koszty oraz błyskawiczną dostawę, która nie trwa dłużej, aniżeli dwa dni.
Zalety dostawy produktów ze sklepu do punktu odbioru
W porównaniu do standardowego kuriera, ceny usług kurierskich w przypadku doręczania przesyłki do punktu odbioru będą znacznie niższe. Jest to związane z faktem, iż w jednym transporcie można przewieźć o wiele więcej paczek, aniżeli skupiając się na dostawie każdej z osobna, bezpośrednio pod drzwi klienta. Przekłada się to zatem na mniejsze zużycie paliwa, dzięki czemu finalnie przewoźnik może pozwolić sobie na obniżenie ceny. Alternatywa dostawy do punktu odbioru jest korzystna również dla osób zamawiających w sklepie internetowym produkt o niskiej wartości. Dzięki temu koszt przesyłki nie podbija znacząco ostatecznej ceny, jaką musi zapłacić konsument. Każdy właściciel, który na co dzień zajmuje się zarządzaniem swoim internetowym biznesem, doskonale wie, że pod żadnym pozorem nie należy bagatelizować potrzeb klientów.
Według raportów Gemius dla e-commerce w Polsce w ostatnich latach liczba konsumentów decydujących się na zakupy w sklepie online stale wzrasta. W 2020 roku osiągnęła ona pułap 73 proc. użytkowników Internetu. Niewątpliwymi atutami, które doceniają internetowi zakupowicze są m.in. całodobowa dostępność, brak konieczności wychodzenia z domu oraz nieograniczony czas na przejrzenie asortymentu wybranego sklepu internetowego. W dalszym ciągu ogromnie ważne jest dla nich, by cały proces realizacji zamówionych produktów przebiegał intuicyjnie. Dlatego też wśród czynników, na które zwracają oni szczególną uwagę, znajduje się m.in. koszt i metoda dostawy przesyłki ze sklepu internetowego. Każdy przedsiębiorca, który pragnie rozwijać swój biznes w branży e-commerce, jednocześnie budując przewagę nad konkurencyjnymi firmami, powinien doskonale zdawać sobie sprawę z obecnie panujących trendów i zmian, jakie zachodzą na rynku. Umożliwi to bieżące analizowanie dotychczas podejmowanych działań, jak również przyspieszy sam proces wdrażania zmian, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak wynika z badania Gemius dla e-commerce w Polsce, w dalszym ciągu istnieje odsetek klientów, którzy cenią sobie fizyczny kontakt z produktem. W 2020 roku był to najczęściej podawany powód, dla którego rezygnują oni z zakupów w sklepie internetowym. Niemniej jednak czynnikiem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest to, iż aż 23 proc. ankietowanych stwierdziło, że decyzję o odstąpieniu od internetowych zakupów, podjęli ze względu na zbyt wysokie koszty dostawy! Jednocześnie aż 57 proc. badanych stwierdziło, że ich obniżenie mogłoby stanowić czynnik zachęcający do skorzystania z usługi sklepu online. Oprócz kwestii za wysokich kosztów przesyłki pojawił się również problem zbyt długiego czasu oczekiwania na realizację usługi. Problem ten był zgłaszany aż przez 37 proc. ankietowanych. Prowadząc swój biznes internetowy, warto zatem na bieżąco analizować podobne statystyki oraz zachowania konkurencji. Tylko wtedy możliwe będzie szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów.
W sklepie internetowym nie powinno zabraknąć przede wszystkim różnorodności – zarówno jeżeli chodzi o metody dostawy, jak i formy płatności. Możliwość samodzielnego wyboru jest bowiem czymś, co niezwykle cenią sobie konsumenci niezależnie od tego, czy w dalszym ciągu preferują zakupy w sklepach stacjonarnych, wolą dokonywać ich hybrydowo, czy może całkowicie zawierzyli swoje sprawy internetowym sklepom. Zadaniem każdego właściciela e-commerce jest zatem przygotowanie jak najkorzystniejszej oferty. Usługi dostawy oferowane w sklepie powinny wpisywać się w to, co obecnie cieszy się największym poszanowaniem. Od wielu lat o miejsce lidera ubiegają się Paczkomaty InPost oraz tradycyjny kurier. Różnica w popularności tych metod jest niewielka, dlatego też pod żadnym pozorem nie należy rezygnować z którejkolwiek usługi. Dla osiągnięcia pełnej korzyści polecamy klientom biznesowym skorzystać z naszej oferty, która jest bezpośrednio skrojona pod sprzedawców e-commerce. Gwarantujemy, że nasze usługi zawsze są wykonywane na najwyższym poziomie, dzięki czemu firma InPost już od wielu lat może cieszyć się nieposzlakowaną opinią wśród usługobiorców korzystających z dobrodziejstwa sklepów online. Oprócz różnorodnych form przesyłki jesteśmy w stanie zaoferować także błyskawiczną dostawę- niezależnie od tego, czy usługobiorca wybierze jeden z naszych Paczkomatów, czy zdecyduje się na standardowego kuriera, czas doręczenia wynosi średnio jeden dzień roboczy.
Postaw na sprawdzone usługi!
Współpraca z InPost to również gwarancja najlepszej ceny – zarówno dla naszych klientów, jak i osób na co dzień korzystających z ich świadczeń. Dla każdego sklepu internetowego przygotowujemy ofertę, dzięki której nasz klient może udostępnić swoim konsumentom najatrakcyjniejsze rozwiązania w zakresie wysyłki zamówień w bardzo korzystnych cenach. Z pewnością stanowi to obecnie jeden z najlepszych sposobów na zbudowanie solidnej pozycji firmy na rynku e-commerce. Jeżeli więc zależy Ci, by obsługa zamówień w Twoim sklepie internetowym odbywała się na najwyższym poziomie, a klienci wracali do Ciebie zadowoleni, nie zapomnij udostępnić im różnorodnych metod dostawy przesyłki. Pamiętaj, że nawet z pozoru błahe rzeczy mogą mieć istotny wpływ na rozwój Twojej firmy. I choć w dużej mierze czas doręczenia produktów do klienta zależy od tego, jak szybko jesteś w stanie nadać paczkę ze złożonym zamówieniem, cały proces przetransportowania przesyłki bierzemy już na swoje barki. Gwarantujemy, że wszystko odbędzie się błyskawicznie i bezproblemowo. Ty zaś będziesz mógł ze spokojną głową patrzeć, jak Twój biznes kwitnie i przyciąga coraz to nowszych klientów!
Mamy nadzieję, że już teraz wiesz dlaczego ceny usług kurierskich są tak zróżnicowane i co na nie wpływa. Wybierz najwygodniejsze rozwiązania dla swojego sklepu i zagwarantuj zadowolenie sobie i swoim klientom!