Wiele firm już od kilku lat wykorzystuje nowe technologie w biznesie. Niestandardowe myślenie i odejście od szablonów pozwoliło na rozwój innowacji, a ostatnie kilka lat pokazało konieczność automatyzacji sposobu, w jaki firmy komunikują się z kupującymi. Jak w bezpieczny sposób zaplanować wdrożenie innowacji, tak aby nie stracić dotychczasowych i potencjalnych klientów? Nowe sposoby kontaktu często są wygodniejsze dla kupujących, co jest doceniane. Każdy biznes musi się rozwijać – brak rozwoju nie zwiastuje firmie pełnej sukcesu przyszłości. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań ukazuje umiejętność firmy do skutecznego działania, a to właśnie postawa proaktywna jest dobrze odbierana w firmach na całym świecie.
Innowacyjne rozwiązania dla firm
Inwestycje w innowacje, takie jak np. sztuczna inteligencja (AI), przez długi czas były znane tylko ze swojego pozytywnego wpływu na rozwój badań w wielu dziedzinach nauki. Z czasem zauważono potencjał AI w sektorze przedsiębiorstw i logistyki – dziś sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do inwestycji w poprawę jakości świadczenia usług. Użycie nowych technologii jest związane ze zmianami i potrzebą przystosowania do aktualnych trendów oraz częstym wdrażaniem nieznanych wcześniej rozwiązań, które sprawiają że ecommerce staje się bardziej ekologiczny. Wraz z rozwijającym się młodym społeczeństwem przychodzą pomysły, o których nikt wcześniej nie śmiałby pomyśleć. Projekty innowacji są powoli wdrażane do biznesów. Jedną z ciekawych innowacji, na początku uznawaną za należącą tylko do świata gier komputerowych, jest także wirtualna rzeczywistość (AR). Usługi z tego zakresu oferowane są przez firmy ukierunkowane głównie na sektor e-commerce. Możliwość wdrożenia elementów AR do biznesu pozwoliła na kontynuację rozwoju e-handlu na rynku produktów spożywczych, samochodów, a nawet nieruchomości. Przełomowe wynalazki ułatwiły życie nie tylko wielu dużym przedsiębiorstwom, ale też mniejszym, które dzięki przystępności innowacji są w stanie wprowadzić je do swoich modeli biznesowych.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie
Wiele przedsiębiorstw nie wyobraża sobie pracy bez obecności AI. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że nowe maszyny tego typu otaczają nas obecnie praktycznie na każdym kroku i ułatwiają codzienne życie. Używane są podczas prostych czynności, takich jak wyszukiwanie informacji czy tłumaczenie słów z obcych języków. Technologia chatbotów usprawnia wielu firmom komunikację z klientami. Chatboty mogą zbierać informacje o zainteresowaniach i wyborach użytkowników oraz są w stanie przeprowadzać szczegółowe analizy biznesowe ułatwiające kreowanie przyszłych ofert czy ustalanie odpowiednich cen. Rozwój innowacyjności pozwolił na modernizację wielu sektorów biznesu, a dążenie do zwiększenia wydajności tylko przyspieszyło ten proces.
Automatyzacja pracy za pomocą AI niepokoi wielu pracowników i demotywuje przyszłych kandydatów na stanowiska specjalistyczne. Nie każdego jednak dziwi taki obrót zdarzeń – wszak wiadome było, że wraz z rozwojem technologii będziemy zmuszeni do zautomatyzowania pracy w wielu sektorach gospodarki. Innowacyjność i zmieniający się świat wymagają odważnych rozwiązań. Zanim jednak ludzie w pełni zostaną zastąpieni przez roboty minie sporo czasu. Na ten moment maszyny wykonują prace, które dla specjalistów są niepotrzebnie czasochłonne. Dodatkowo warto pamiętać, że większości zawodów nie da się zautomatyzować – roboty nie są w stanie wykonywać pewnych czynności, które opanowane zostały przez ludzi.
Nowatorskie narzędzia blisko nas
Myśląc o niestandardowych rozwiązaniach, które szybko zdobyły uznanie użytkowników, nie można pominąć powstania Paczkomatów. Droga do sukcesu tych maszyn nie była prosta – wielu inwestorów nie miało pewności co do przewidywanego sukcesu technologii. Dzisiaj dostępnych jest już ponad 15 tysięcy Paczkomatów, a dodatkowo stawia się także coraz więcej Lodówkomatów, głównie w największych miastach Polski. Trafienie w ciągle zmieniające się potrzeby potencjalnych kupujących nie należy do najłatwiejszych. Polski e-commerce każdego roku zdobywa setki tysięcy zwolenników, którzy cenią sobie możliwość odebrania zamówionego produktu w dowolnym czasie bez stania w zdecydowanie zbyt długich kolejkach czy też oczekiwania na kuriera.
Przełomowe technologie, z którymi mamy do czynienia na co dzień, to m.in. kasy samoobsługowe. Znane od kilkunastu lat, jako pierwsze zostały wprowadzone już w 2007 roku. Teraz wiele osób nie wyobraża sobie robienia zakupów w inny sposób niż przy kasie samoobsługowej. Z perspektywy czasu wiemy, że urządzenia te cechują się innowacyjnością, jednak na początku nie były popularnym rozwiązaniem – systemy wciąż były wadliwe, a klienci kwestionowali ich bezpieczeństwo.
Nowoczesne metody w logistyce
Logistyka jest jednym z obszarów, które wraz z zapotrzebowaniem na efektywniejszą pracę poszukują produktów umożliwiających usprawnienie procesów wysyłki i obsługi klienta. Jeszcze kilka lat temu mogliśmy tylko pomarzyć o zautomatyzowanych magazynach czy autonomicznych pojazdach. Teraz te innowacje powoli są wdrażane do firm niebojących się podjąć ryzyka. Innowacyjność to nie tylko niekonwencjonalne taktyki i wykorzystanie nowych możliwości – jest to też umiejętność zrozumienia zmieniającego się świata i ludzi. Innowacyjne rozwiązania w logistyce to także odnajdowanie nowych sposobów komunikacji z klientem oraz metod efektywniejszej produkcji. Nieszablonowe myślenie otwiera drzwi do innowacyjności i wdrażania nowych, ciekawych rozwiązań, które dają firmie możliwość rozwoju.
Jednym z ciekawszych rozwiązań jest wprowadzenie usługi dostawy świeżych zakupów prosto pod drzwi klienta. Innowacja ta wdrożona została kilka lat temu, jednak najbardziej rozwinęła się na przełomie 2019 i 2020 roku, kiedy zapotrzebowanie na bezdotykowe zakupy znacząco wzrosło. Innowacyjność w logistyce pozwoliła na usprawnienie procesu robienia zakupów spożywczych. Dodawanie artykułów z wirtualnych półek do koszyka zajmuje zdecydowanie mniej czasu, a ciężkie torby zostają przyniesione przez kuriera pod same drzwi. Działania dające możliwość rozwoju sprzedaży nie zawsze cieszą się popularnością wśród ludzi, którzy sceptycznie nastawieni są do zmian. Jednak właśnie zauważenie potencjału innowacji i wykorzystanie nowych umiejętności jest kluczem do sukcesu. Usługi dowożenia świeżych produktów pod dom okazały się ogromnym sukcesem, który wciąż się rozwija dzięki połączeniu e-sklepów spożywczych ze wspomnianą wcześniej wirtualną rzeczywistością.